Úvod / Nálezy

Dýka z lesa

23. 07. 2007 Autor: Petr 57 6061× 60
Prosím o určení této dýky...

 Autor: Petr 57

Komentáře

pierrre

23. 07. 2007, 10:04

Kriste Ježíši,co to je? Ta čepel je železná a ulomená nebo to tak mělo být? Rukověť je plátovaná zlatem??

Lorenc

23. 07. 2007, 10:25

Možná by stálo za to jít do nejbližšího muzea... Tam by mohli vědět. L.

Archybald

23. 07. 2007, 10:30

ta čepel mi ulomená nepřipadá, to horní a spodní zaoblení tomu moc nenapovídá. Jinak opravdu zajímavý nález.

profesor

23. 07. 2007, 10:35

bylo to patrně na nějakém suchém místě, souhlas s lorencem.

Machar

23. 07. 2007, 10:42

Tak kamaráde koukej fičet do muzea, tohle by nemělo zůstat pohozený někde pod postelí.

Pesimista

23. 07. 2007, 10:51

No - to zas bude keců

lebkoun

23. 07. 2007, 10:59

Jééé zase muzeum,do muzea to dej až se uzákoní nové podmínky pro nálezné.Jinak si to nech doma a nenech si do toho kecat.

hladač

23. 07. 2007, 11:20

ked ti poviem moju skúsenosť s múzeom tak padneš na riť odovzdám nález a oni povedia že je to moc vzácne daju ho do archívu a povedali mi že spravia dokonalú kópiu a tú vystavia no na čo im to dávať ked si to ludia nemôžu ani pozrieť. ževraj preto lebo múzeum je málo strážené.

zlatnik

23. 07. 2007, 11:28

krááásnej kousek hlavně nic neodevzdávej prosimtě

kefa

23. 07. 2007, 13:01

Turci?

ffff

23. 07. 2007, 13:49

pekna..nic neodevzdavej..

Backwood

23. 07. 2007, 15:11

Jasně, sisli si to doma, aby až natáhneš bačkory, tví milí příbuzní všechno sesypali do krabice a flákli do kontejneru... Vždyť co je doma, to se počítá pánové... A co je kulturním dědicvím všech, na to sere pes

Backwood

23. 07. 2007, 15:14

P.S.: Tím jsem na tebe Petře nechtěl v žádném případě útočit Jen mne velice mrzí lidé, kteří vykopou nějakou unikátní věc a odvezou si jí vystavit do své skromné domácí vytrínky na druhé straně republiky a neuvědomují si, že pro danou lokalitu to můžer být zásadní nález, posouvající poznání regionu...

Dark.Warrior

23. 07. 2007, 15:15

Nechápu logiku těch, co si tohle chtějí nechat doma.... Na co vám to bude? Podle mě je to jasný kousek do muzea, aby se vystavil, ale je to vaše věc, krájej si s tím doma třeba chleba!

lebkoun

23. 07. 2007, 15:48

Dark Warrior a Backwood:Dokud se nezmění myšlení v ČR a tím pádem i zákony a jiné právní věci,tak Váš názor pánové nesdílím.Ikdyž jsem příznivec muzeí a historie,tak kde máte záruku,že předmět skončí tam kde si myslíte a že se dostane v origo stavu tam kam má.V dnešní době bohužel nesmí být člověk naivní.To je můj názor,nikoho s tím nechci otravovat.Už se těším na ty vyvracecí kecy.

lebkoun

23. 07. 2007, 15:52

Můžete oponovat,kdyby to udělal každý a podobný řeči,ale ještě mě nikdo nepřesvědčil co je vlastně opravdu správné a co ne.Možná,že člověk který tu věc najde ,má k její uskladnění daleko lepší podmínky než muzeum,kde dělají zase jenom lidé kteří můžou zklamat atd.Stát se může všechno a bohužel naše státní zřízení zatím neukazuje na nic pozitivního a nevzbuzuje ve mě přílišnou důvěru v nic a nikoho.

kvalt

23. 07. 2007, 15:58

lebkoun: V zásadě máš pravdu. Ale jenom dokud tu budeš. Pak nastoupí příbuzní atd., jak správně píše Backwood. Nemluvě o tom, že po čase stejně víš houby, co jsi kde vykopal.

zlucnig

23. 07. 2007, 16:05

Ano, stát se může všechno, takže si to Petře nech doma, nebo to radši dej lebkounovi, u toho to bude určitě v bezpečí.....

jenda-benda

23. 07. 2007, 16:07

no nádhera

zlatnik

23. 07. 2007, 16:07

souhlasím s lebkounem,věnuješ to muzeu a a ono to skončí u někoho v soukromí sbírce a pro lidi se vystaví pěkná napodobenina, třeba,bejt to tak nemusí ale já bych v životě nic neodevzdal,co se týče státních institucí,nevěřím nikomu

lebkoun

23. 07. 2007, 16:07

Kvalt:Jasně mluvím pouze za svou osobu a pokud by se to u mě ohřálo až do mé smrti,tak teprve potom bych mu to přenechal ve své závěti.A do té doby ,protože já tady hodlám být dlouho tak se určitě změní i myšlení lidí ve vládě a tím i naše posrané zákony a já to tam s radostí odevzdám dřív.Ale do té doby mě můžou v.......!

lebkoun

23. 07. 2007, 16:18

Kvalt:Jasně mluvím pouze za svou osobu a pokud by se to u mě ohřálo až do mé smrti,tak teprve potom bych mu to přenechal ve své závěti.A do té doby ,protože já tady hodlám být dlouho tak se určitě změní i myšlení lidí ve vládě a tím i naše posrané zákony a já to tam s radostí odevzdám dřív.Ale do té doby mě můžou v.......!

kralsumavy

23. 07. 2007, 16:24

kamaradi on se ptal co to našel a ne co stim ma delat.

cecilus

23. 07. 2007, 16:38

No, našel přece dýku to je jasný ne. A určitě si jí dá tam kam patří do VVV. Neboli Vlastní Vlastivědná Výstavka. Teď vážně super nález

kukan

23. 07. 2007, 16:50

Fanu

23. 07. 2007, 17:21

Zdravím, Backwood má naprostou pravdu. Je třeba si opravdu uvědomit, kdy přezky SA, knoflíky a třeba i nějaká ta pistolka nemá nijakou zvlášť hodnotu a kdy jde o nález, který opravdu posouvá vpřed historii. Domnívám se, že až si hledači uvědomí tuto hranici, nebude tolik nevraživosti ze strany odborné i laické veřejnosti vůči nim. Občas se probírám starými věstníky muzeí a velmi mě těší, když se dočtu, že např. Pololáník XY našel na svém políčku duhovku po dešti v roce RR. Zápis třeba přes 200 let starý. A kde je té duhovce konec? Vlastně mě to ani nezajímá, ale ta informace o nálezu je velmi cenná. Mně by vůbec nevadilo, kdyby když někdo něco takového najde - zašel s tím do muzea, kde by se sepsaly všechny potřebné údaje / místo nálezu, čas, hloubka, popis předmětu a jeho fotografie.../ a nález se opět vrátil do držení nálezci nebo majiteli. Takhle opravdu přicházíme o to nejcennější a to je informace o nálezu a tím o historii, která se k nálezu a danému místu váže.

lebkoun

23. 07. 2007, 17:30

No takže co,ty si myslíš že bych to nebral abych přišel do muzea,oni předmět zaregistrovali a vrátili mě ho zpět.Ale oni ti ho nevrátí a jeho budoucnost je nejistá a nálezné,cha cha.

Archybald

23. 07. 2007, 17:36

Někde jsem četl, že dle zákona, má člověk nárok dostat na nalezený předmět certifikát a kdykoli se na něj může díky tomuto certifikátu dojít podívat ať je v muzeu, či v depozitáři. Je to pravda? A najde se tady opravdu někdo, kdo by tuto dýku dokázal určit?

Fanu

23. 07. 2007, 17:54

To Lebkoun. Máš pravdu, ten můj článek opravdu nic neřeší - je to spíše takové postesknutí nad současnou legislativou a v žádném případě nestojím na straně muzeí a nehodlám je hájit, že v depozitech je všechno v nejlepším pořádku...Řeknu Ti to asi tak: Když něco takového najdu - pošlu fotku nejdříve kolegovi arheo a ten mi řekne, jestli má cenu s tím otravovat místní muzeum, či nikoliv. Pokud ano - předmět odnesu do muzea. Po čase chci vidět ve věstníku zápis o učiněném nálezu...Pak už navždy u nálezu bude zaznačeno, kdo nález učinil. To mě těší více, než nález ve vitrínce, o kterém skoro nikdo neví.Ale je samozřejmě na každém, jak s archeo nálezem naloží. Já určitě nejsem ten moralista, co každého posílá do muzea....

Fanu

23. 07. 2007, 17:57

To Archybald: To je samozřejmé, že o učiněném nálezu je sepsán protokol, jehož kopii dostaneš. Pokud by to měl být přímo certifikát - nejsem si jist.

HARTMAN

23. 07. 2007, 18:00

Nevim, nejsem odbornik ale me to pripada jako samodomo vyrobek nejakyho klempirskyho ucne, prinyst to do muzea tak bysem se bal ze mi ho muzejnik zatne do zad :-), jinak pekny,hlavne stav .

scyth

23. 07. 2007, 19:05

zaujimave a teda ma niekto predstavu co to je zac?
mozno turek?

Machar

23. 07. 2007, 19:47

Naprostý souhlas s Fanu a Backwoodem. Jde přece především o sbírání cenných informací, které mohou doplnit znalost historie příslušné lokality. Mám několik zkušeností, kdy mi archologové sami řekli: "Přines to, my si to nafotíme, zapíšeme údaje o místu nálezu a zase si to můžeš vzít". A tak to taky bylo.
Lebkoun: Když tak voláš po nápravě našich zákonů - taky to může dojít tak daleko, že to tady bude jako v Polsku nebo Německu a amatérské hledání bude prostě zákonem zakázáno. A to především kvůli lidem, jako jsi ty. Na základě jaké právní klauzule si přivlastňuješ věc, která má historickou hodnotu a je cenná pro poznání naší historie? Je to to samý, jako kdyby jsi šel do muzea, rozbil vitrínu a exponáty sis odnesl domů. Nezáleží na tom jestli se věc válí někde v lese nebo je uložená v muzeu. Tak jako tak na ní nemáš právní nárok.

bába

23. 07. 2007, 20:57

Hezká samodomo kudla. Zbrojíř by tohle nepustil z dílny.

Machar: jaká je poptávka, taková je nabídka. Když se stát zmůže pouze na bububu a osvětu nechá přešlapovat za dveřmi, tak se nemůžeš divit, že to dneska vypadá, jak to vypadá. Do muzea rozbíjet vitríny bych nešel, zato mám pocit, že jsou dnešní zákony jako pracka, která rozbíjí vitrínky všude za hlasitého mlaskání zákonotvorných čuníků.

mátoha

23. 07. 2007, 21:12

Machar

23. 07. 2007, 21:14

Bába: Na mlaskající čuníky se vykašli, vlády přichází a odchází, ale vždyť jde sakra chlapi o naši historii a tu máme jen jednu. Zákony jsou takový jaký jsou, třeba se to zlepší třeba ne. Když bude každý myslet ale jen na sebe, moc z tý historie nám nezbyde. Jak už zde bylo řečeno, jde tady hlavně o poznání a o cenné informace s nálezy spojené.

joe

23. 07. 2007, 21:33

No vrátil bych se k té kudle - čím je vyplněná rukojeť ? Není to náhodou dřevo ? Pak bych spíše tipoval nějakej suvenýr z orientu, kterej by zase nemusel být tak starej. A co nálezový okolnosti, je to kopaný? Jak to bylo hluboko? K určení je třeba poskytnout více informací.

j.krok

24. 07. 2007, 00:25

SunTzu

24. 07. 2007, 00:29

Kdyby to nevypadalo tak zachovale, podle tvaru čepele by to byl halštat jak vyšitej, jenže heftíky se u nás žádný nedochovaly...No spíš to asi bude nějaký orient.

kefa

24. 07. 2007, 00:35

Tak dost keců,je to turek nebo nee?
jinak souhlasím s JOEM chce to více info-

SunTzu

24. 07. 2007, 01:08

maldr: možná, že když s ním praštíš o zem, tak se přizná...

SunTzu

24. 07. 2007, 01:24

maldr: možná, že když s ním praštíš o zem, tak se přizná...

lebkoun

24. 07. 2007, 03:37

Machar:Bohužel žiju asi v jiné době a ne v Tvé naivitě.Věř mi,že já sám bych za okolností které ty popisuješ,běžel do muzea mezi prvními,ale bohužel jsme trochu někde jinde a jestli jste to ještě nepochopily ,tak je mi vás líto.Bohužel nejsme už v době pana polopolníka,ba ani v 30tých letech.jsme v zemi zkorumpované a prodané,ač mě to může sebevíc mrzet ani já ani vy s tím nic neuděláme a do minulosti se vracet můžem jen ve vzpomínkách.Mějte se všichni a podotýkám,že se jedná jen o můj stupidní názor,který se neztotožňuje s místními archiváři,muzejníky a vlastenci.K

Machar

24. 07. 2007, 08:26

Lebkoun: Je to asi o zkušenostech, ty máš možná špatné, já dobré - moje nálezy už jsou ve dvou expozicích muzea. A mám z toho dobrý pocit. Takže naivní rozhodně nejsem. Chce to jen narazit na správný lidi, který jsou na svým místě a dělají dobře svoji práci. Lidi, pro které je česká historie víc než jejich osobní prospěch. K nim patřím já i moji kamarádi archologové z muzeí.

lebkoun

24. 07. 2007, 09:32

Machar:Já jsem jen rád,že ty máš dobré zkušenosti s odevzdáváním nálezů.To je dobře a kéž by tomu tak bylo vždy a všude.Mějte se všichni a omlouvám se,jestli jsem někoho nasral.K

Petr 57

24. 07. 2007, 11:00

Dával jsem to sem spíš proto, abych se dozvěděl období a kulturu, která tuto dýku vytvořila. Dokážete mi poradit jestli je turecká a případně ze kterého je přibližně století? Dík

scyth

24. 07. 2007, 13:23

-> Petr 57
tak snad na zaciatok by si mal aspon precitat zopar z poslednych prispevkov kde ta ziadaju o nejake info o naleze. zopakujem teda.
ako hlboko si to nasiel?
a kde ? (mam teraz namysli les ci pole)

mátoha

24. 07. 2007, 18:21

Tak si myslím , že jste Petra pěkně naštvali a příště už nic neuvidíme páč nic nepošle.
Jinak k archeologům a muzejníkům vlastencům, kde jsou doby Absolona a Píče

bába

24. 07. 2007, 18:50

Petr57: myslím, že je to samodomo z nedávné doby - podle stavu čepele a celkového provedení soudě. Samozřejmě se mohu mýlit jako každý...

butcher

24. 07. 2007, 19:55

chtělo by to lepší foto a víc informací o okolnostech - les/pole?, v lese hloubka? a z čeho je ta výplň? a docela by mně zajímalo, jestli jsi to do toho žlutého lesku mechanicky vyčistil a vyleštil, nebo to stačilo jen omýt? protože pak znám jen jeden žlutý kov, který nechytá patinu a rád bych viděl, kdo ho používá na samodomo ? jo může to být i novodobá kopie z nejaké prodejny orientálních suvenýrů, z té fotky a bez informací to nejde
fany, backwood: souhlas, ten přístup praktikovaný macharem by mi taky nejvíc vyhovoval, ale bohužel je dnes za hranicí zákona
machar: docela bych podiskutoval, ale ne tady, chceš-li mail

bába

24. 07. 2007, 20:39

butcher: já znám zase jen jeden kov, který zcela zaručeně nepřežije v zemi v takovém stavu více jak pár desítek let - prohlídni si tu čepel a zpracování rukojeti

Petr 57

24. 07. 2007, 22:13

Našel jsem to v lese cca 15-20 cm hluboko. Očistil jsem to jenom mýdlem a vodou. Je to z nějakého pozlaceného měkkého kovu, který je stříbrný a vypadá jako hliník. Vnitřek dýky je z tvrdého dřeva. Zlacenka se při okrajích loupe. Koukněte na fotky z odkazů dole. Díky za rady
http://img522.imageshack.us/img522/4331/p7240006aa0.jpg
http://img122.imageshack.us/img122/6321/p7240008bm9.jpg
http://img513.imageshack.us/img513/7457/p7240013pz1.jpg

joe

24. 07. 2007, 22:42

Takže za sebe shrnuji: po shlédnutí dalších fotek je zřejmé, že rukojeť je vyplněna dřevem v docela zachovalém stavu,který téměř vylučuje,že by to v zemi mohlo ležet stovky let. Takto zachovalé dřevo šacuji maximálně na několik málo desítek let v zemi. Podle mě jde s největší pravděpodobností o něco jako suvenýr z Orientu, Balkánu nebo jižního Ruska, stáří max.50-150 let. Jak se to dostalo v lese do země těžko říct. Byla by bujná fantazie myslet si že to tam někdy ztratil nějakej houbař? Rád si přečtu i jiné názory.

bába

24. 07. 2007, 22:50

joe: naprostý souhlas

numík+

24. 07. 2007, 23:38

je to dýka z Mopračenu,jak Sandokan,bojovník co  dýkou v ruce zabíjel tygry, hledal svoji milou lejdy Marianu,kterou mu unesl neznámý podnikatel z Čech,s tím,že ji zaměstná ve vykřičeném domě jako tanečnici ,bohužel stopy končí někde v okolí Orlíku

bába

24. 07. 2007, 23:58

numík+: to je ale ko..tina - každý přece vidí, že je to kudla Kopčema a Veverčáka, kteří jako první dokázali tajně zpracovat železo už v době kamenné a udělali z toho železné štětečky, kterými v dobách nejtěžších ulochtávali mamuty k smrti

numík+

25. 07. 2007, 08:15

bába:tak to je blbost,taky už opravdu každý píše nepotvrzené informace,Kopčem a Veverčák a ještě byl jeden v jejich trestném spolčení ,ten se jmenoval Kočičák,sice používali železné štětečky,ale na našem uzemí se nepohybovali,byli na území dnešní Sibiře,jak potvrzuje nedávno nalezené mládě mamuta,jehož matka asi právě uhynula na následek ulechtání,pitvou mláděte bylo taky zjistěno že pošlo následkem smíchu a panuje domněnka že asi vidělo jednoho z lovců,který si odskočil na malou stranu a při zpozorování lovcova "chobotku"z nepochopením,jak se s tímhle může nažrát smíchy uhynulo...............chce to jen více čist odbornou literaturu

zero

25. 07. 2007, 09:17

Petr 57 nenech se znechutit a hledej dále. Já osobně bych byl rád za tento pěkný nález do sbírky.Dle mého je to původem někde z východu jak už napsali mnozí.A to jestli to sem donesl voják z fronty nebo Pepík ze Zlámané Lhoty, kterýmu se to válelo doma po dědkovi je si myslím zcela šuma fuck.

kefa

25. 07. 2007, 12:41

Tož dobre to čistí

butcher

25. 07. 2007, 21:23

bába: jo jo, na těch dalších fotkách je to jasné, orientbazar a v zemi krátce, máš pravdu