Úvod / Nálezy / Půdovky atd.

Helma hříbek

31. 08. 2010 Autor: candies 6282× 31
Helma se tvarem zařazuje mezi helmy předválečného Československa ale její nátěr nebude nejspíš původní, protože pod velmi zachovalým nátěrem zeleným, prosvítá nátěr černý a helma není navíc ocelová ale pouze z plechu! Helma byla dlouhou dobu uložena na suché půdě zabalena ještě v původním voskovém papíře.

Laketahoa

 Autor: candies

Komentáře

Supík

31. 08. 2010, 11:59

Kompletně poválečný hasič.

Supík

31. 08. 2010, 12:00

Kompletně poválečný hasič.

Innominus

31. 08. 2010, 13:16

prvorepublikova prilba vz. 32 tvz. hribek, jedinne co je puvodni je plech, ostatni je povalecna uprava pro hasice, vcetne vnitrku a podbradniku, cerne barvy, ta zelena je tak par let stara... klasicka lakacka na neznalky, prodavana za dobovy kousek.. cena tak cca +- 300 - 400 kc.

Panzerfaust6

31. 08. 2010, 14:13

jak mohla byt zabalena v pôvodnom voskovom papieri pochybujem, ze sa prilby balili do voskovych papierov, to je nezmysel. .

Innominus

31. 08. 2010, 14:43

ne, neni to nesmysl... sam jsem videl desitky prileb takto uskladnenych primo v hasicarnach, nebo voj skladech, nektere dokonce napatlane vazelinou :D 32 byly v takovem krepovem papiru... ale tohle uskladnil nekdo tak pred 3 lety maximalne :D :D

Panzerfaust6

31. 08. 2010, 17:20

Innominus: to vazne? tak diky moc, zas som o volaco mudrejsi

Gusto

31. 08. 2010, 17:20

tiez mam par prilieb z hasicarne a byvaju v takom tvrdsom papiery, nie vo voskovom.

Innominus

31. 08. 2010, 17:32

jj vaze, ale je to spise vyjjmecne, neni to kalsicky skladovaci zpusob...

FerdaMravenec

31. 08. 2010, 17:58

V silnejším papíru byly černé vz. 32 dodávány přímo z továrny. Pok už bylo na majiteli, zda si je ve skladu vybalil, nebe ponechal v papíru.

laketahoa

31. 08. 2010, 22:35

Hahaha, nejvíc mi pobavil pancerfaust. Ale jinak díky za příspěvky, vše jste mi potvrdili co jsem si myslel.

todus

01. 09. 2010, 09:18

Ano souhlas, helma vz. 32 ( hříbek), původní černá poukazuje na hasičský zbor

Arber

01. 09. 2010, 13:01

laketahoa-ještě se zamysli nad touto částí tvého článku k nálezu
/a helma není navíc ocelová ale pouze z plechu! /

honda2

01. 09. 2010, 16:15

Chtěl asi napsat z " umělohmotného plechu"

laketahoa

01. 09. 2010, 20:02

Arber-nad čím se mám zamýšlet? Hahaha, mezi plechem a ocelí je veliký rozdíl...

laketahoa

01. 09. 2010, 20:05

Honda, dal bych ti na hlavu helmu plechovou a nebo ocelovou, pak vzal krumpáč a schválně, kterou bys přežil... Možná se budete mládenci divit ale je dokonce velká spousta různých druhů ocelí.

Koli

01. 09. 2010, 22:43

:-) tadle helma neni plechová, ale ocelová, z předpisu cituji "přilba pancéřová", dokonce na to vymysleli zvláštní směs oceli (nejsem expert metalurg, tak sorry pokud má být jiné označení než slovo "směs")... no a ten krompáč prorazí oboje, jak tu ocelovou, tak tu plechovou :-D je to tenký

laketahoa

01. 09. 2010, 23:23

Koli, divil by ses!! Znám lidi, kteří právě tímto způsobem zkoušeli německé přílby. Ty bojové ocelové(! ) vydrželi i úder krumpáčem, případně pouze až po několika strašlivých úderech praskli. Obyčejná plechová, sloužila tenkrát jako helma pracovní (policie, hasiči), místo které se dnes používají helmy plastové pracovní byla ihned zničená. Není potřeba používat těžkou kevlarovou helmu na stavbě nebo při požáru. A ten předpis jak ty cituješ se vztahoval právě na ty bojové...

Arber

02. 09. 2010, 11:36

laketahoa-píšeš o věcech o kterých absolutně nic nevíš a to pak budí dojem, že u té zkoušky krumpáčem jsi byl figurantem.

zero

02. 09. 2010, 11:48

Těžká kevlarová přílba? Pleteš hrušky s jabkama a vše sypeš do třešní. Jak prosím tě poznáš od oka zda je tato přilba jenom z plechu či z ocelového plechu?

laketahoa

02. 09. 2010, 19:10

Měl jsem ještě něco na jazyku ale uvědomil jsem si, že hlupák v této debatě jsem já, neměl jsem se do toho vůbec pouštět. Ti co k tomu měli co říct to řekli a ta stoka na závěr nemá smysl ani komentovat. Strašné je, že se v podstatě jedná o nález, který je bezcený a ta hloupost, která se okolo vyvrbí je neuvěřitelná. Teď maloučko chápu ty nebožáky co skutečně něco najdou.

FerdaMravenec

03. 09. 2010, 08:36

to laketahoa:
Pokud Tvoje přílba váží 1-1,25 kg je to klasická vz. 32. vz. 32 určené pro armádu i civilní organizace byly ze stejného materiálu.
Pokud přílba váží pouze kolem 0,7 kg a tloušťka stěn je méně než 1 mm, máš odlehčenou verzi hřiba (upravenou) - můžeš křepčit radostí a ostatním hledačům hrdě ukazovat vztyčený prostředník.

laketahoa

03. 09. 2010, 21:30

FerdaMravenec - Určitě ji zvážím, je skutečně tenká ale to si teď cucám z prstu. Určitě ji zvážím. K čemu taková helma sloužila? Je to helma pracovní? Vážím si tvé rady, jak jsem zjistil skutečných odborných hlasů je zde po skromnu.

Luftreisen

03. 09. 2010, 22:31

Zlobíš se, že si tu s tebo dělají srandu, ale blbost jsi napsal ve svém článku ty. Mě osobně by taky zajímalo, jaký je rozdíl mezi plechem a ocelovým plechem v tvém podání. Nepředpokládám, že by přilba byla vyrobena z barevného kovu, v tom se nejspíš shodneme. Z čistého železa taky nebude, to se v běžném průmyslu nepoužívá. Z litiny taky nebude, no a zůstává nám ocel. Jak jsi správně podotkl v jednom svém komentáři, je mnoho tříd ocelí a také několik způsobů tepelného zpracování. V tom je podstata konečných vlastností výrobku. Ale ať plech nebo ocelový plech, tak pořád je to OCEL!!! To je to, co se ti tu snažili někteří vysvětlit. Měj se a ať se Ti sbírka rozrůstá

Luftreisen

03. 09. 2010, 22:37

Ještě podotknu, že ocel je slitina železa a uhlíku. Podle toho kolik procent uhlíku obsahuje, dělíme na oceli a litiny. ( Legující prvky souvisí až s jednotlivými třídami ocelí a tím jsou dány vlastnosti dané třídy oceli)

FerdaMravenec

04. 09. 2010, 08:55

Pokud přílba váží do 0,7 kg - nejspiše byla určana na vojenské přehlídky (pro důstojníky?), nebo pro armádní hasiče. Určitě nebyla původně určena pro civilní sektor.
Pro výroby přileb (všeobbecně) byly určeny různé typy ocelových plechů s různými příměsy - mangan, chrom,... Polotovary přileb byly po vylisování temperovány. Od toho všeho se odvíjela odolnost a fyzikální vlastnosti výsledného produktu.

Luftreisen

04. 09. 2010, 11:54

FerdaMravenec : Máš pravdu, ale furt je to ocel!!! To si musí autor uvědomit.
Pokud přijdeš do stavebnin a budeš chtít plechový okap, tak dostaneš okap vyrobený z ocelového pozinkovaného plechu. Plech není ze dřeva ani z mrkve, je z OCELI!!! Pokud neuvedeš, že chceš měděný nebo z jiného materiálu, dostaneš ocelový. Já bych rád slyšel, co si autor představuje pod pojmem plech

FerdaMravenec

04. 09. 2010, 12:09

To Luftreisen:
Ano je to samozrějmě ocel. Já se v odpovědi spíš zaměřil na zjištění hmotnosti přílby aby se věc definitivně vyjasnila - ke spokojenosti tazatele i ostatních přispěvatelů.

Arber

04. 09. 2010, 16:49

Jsem rád že se na tomto webu našel někdo, kdo zná co obsahují pojmy jako železo, ocel a plech. Tady je video jak probíhala výroba přileb v německu. http://www.german-helmets.com/MOVIE/M40%20helmet%20production. mpeg

laketahoa

04. 09. 2010, 21:34

Teď už vím, kde jsem udělal chybu!! Bylo to způsobeno mou neznalostí. Nevěděl jsem, že i plech (samozřejmě železný, ne z mědi apod. jak to tu někdo zlehčoval) byl vyroben z oceli!! Vím dobře z čeho se skládá ocel i třídy legování. Jen pro způsob určení mi ta helma připadala příliš tenká. Všem za příspěvky děkuji a velmi se obdivuji vaším znalostím. Pokud příště nebudu něco znát, či vědět, rád se na vás znovu obrátím.

tetřev

31. 12. 2010, 09:59

nevim proc jsi me psal tak debilni komentar k tomu zapalovaci ze srapnelu. lzes kdyz pises ze na chlum chodim casto. nejbliz ke chlumu jsem byl 7 km a u H. K.vubec poprve, tak si to srovnej v hlave. jsi tu novy a hned nesmyslne prudis, takove jako ty bych z webu okamzite odrizl.!!!!

tadeas01

21. 06. 2011, 20:18

tetřev: Máš pravdu