Úvod / Nálezy

O mrcasení

27. 07. 2015 Autor: 2h1896 7550× 16
Zdravím všechny slušné hledače a zahrabávače!
Není to klišé, myslím, že to znáte sami, když hledáte a najednou vidíte spoušť způsobenou člověkem. A přitom by stačilo vzít lopatku a udělat pár zpětných pohybů, potom vše pošlapat, zasypat, urovnat nebo zamaskovat tak, aby měl člověk svědomí čisté nejen vůči přírodě, ale hlavně vůči sobě. Jiná věc je, když si dá člověk práci s úklidem, aby si jiný návštěvník nemyslel, že tam zase řádil nějaký hledač a potom to měl na háku a za týden je ono místo naprosto ale naprosto rozryté k nepoznání od prasat. Jako se to stalo mně. Ale ony na to mají právo. Myslím ale, že vkládat a číst příspěvky sem chodí lidé, kteří se v přírodě a k přírodě chovají slušně. To jen tak na úvod.

Důvod proč píši tento příspěvek je jiný. Před několika dny jsem byl na "svém" místě, pomalu jsem končil, blížil se k autu a asi 10 metrů od něj jsem zrovna vydlabal izraelský šekel (kde se tam vzal? ! proboha) na rozhraní pole a lesa. V protisměru zastavilo auto a přišel ke mně mladý člověk, představil se mi a dal se se mnou do řeči. Bavili jsme se o tomto koníčku a potom mi řekl, že má vazbu na muzeum, že je tam asistentem (zvláštní, jak někdy skutky doženou myšlenky), to se mi náramně hodilo, protože do muzea jsem měl namířeno. Jenže by to trvalo trochu déle, takhle jsem dostal kontakt a už to frčelo jako na drátku. Odeslal jsem fotografie, které vidíte (oba předměty jsem již vystavoval a kolega Lobster mě upozornil na hlavici jehlice, díky) a obdržel tuto odpověď:

"Vážený pane,
jedná se skutečně o archeologické nálezy. Hlava jehlice je zbytek tzv. pečetítkovité jehlice ze střední až mladší doby bronzové, tj. období datované 1650-1000 př. n. l. Druhá věc je puklice/faléra spojována zejména s koňským postrojem. Je z mladší až pozdní doby bronzové, tj. 1300-800 př. n. l. Uvedenou dataci berte jako hrubou, specialista na dobu bronzovou to určí přesněji (já dělám hlavně středověk). Pokud byste to byl ochotný odevzdat, během příštího týdne budu na oddělení v HK, poptám se, zda by to bylo možné uložit v HK nebo by byly Pardubice lepší vzhledem k tomu, že uvedené katastry jsou v Pardubickém kraji. A samozřejmě rád vysvětlím jakékoliv dotazy ohledně případného odevzdání, uložení v depozitu, jak to funguje, atd.
S pozdravem
Jan Skala"


Po domluvě se mi konečně dnes podařilo zajít do muzea, resp. detašovaného pracoviště, sejít se s archeologem, předat nálezy a veškeré informace k nim, na oplátku jsem zase obdržel informace, které jsem potřeboval já a těším se na další setkání. Myslím že pro archeology mají takovéto informace dost zásadní charakter, protože bez archeologických nálezů by nebyla archeologie. Byť jsou to nálezy malé, jako ty moje.
Přinesl jsem tam více předmětů, ještě další dva stály za zaevidování a odevzdání, lvíček-spona a malá přezka z 15.stol., tyhle věci jsem nefotil, byly mezi šrotem, nyní jsem již moudřejší, takže z "nevím, že nevím" jsem postoupil na "vím, že nevím". Stadium"vím, že vím" je daleko přede mnou, to vím naprosto jistě, takže se těším na další nálezy a informace o nich, protože nevědomost je sice sladká, ale zároveň příšerná, protože díky ní můžete vyhodit svůj první archeologický nález jako já. Špičku srpu. Nález je ale již nahlášený a jak jsem zde na DW četl, pro archeology je skutečně než nález sám důležitější informace o nálezu. Za sebe mohu říci a myslím, že mnozí z vás mohou potvrdit, že spolupráce s archeology je dobrá a prospěšná.
Tak to jsem chtěl dnes napsat. Těm, kteří se obtěžovali přečíst tento článek, děkuji za trpělivost a všem přeji prima nálezy, spoustu adrenalinu, napětí, radost a nakonec pocit vítěze, který dosáhl cíle.
2h1896

 Autor: 2h1896

Komentáře

fagin

27. 07. 2015, 11:44

maraxp

27. 07. 2015, 14:41

Jan Skála??Není to náhodou Azaz163.Jinak klišé to tedy je 

Tayla

27. 07. 2015, 14:49

V jižních Čechách je spolupráce na 1*, a ano spíše než samotný předmět jsou pro ně nejcenější nálezové okolnosti uložení(směr hloubka) a úplně nejraději mají když je přivolátek nevykopanému nálezu ale jen odkrytému, to jsou kolikrát schopni odebrat i vzorky půdy kolem nálezu a z té vyčíst informace.

Kaminski

27. 07. 2015, 15:11

fulgencius:taky mi přijde že mrcasník je homosexuální hledač :-)

Ferona

27. 07. 2015, 19:49

já to slovo mrcas totálně nesnášim..vždy jen hledač, detektorář..

mrcasníci ať si mrcasej

Skipoun

27. 07. 2015, 20:49

Hezký příspěvek.Početl jsem si a vzpoměl na ty co Sudety rabujou ve stádech a nechávaj za sebou fakt spoušť.Proto se stydím jít do muzea se jen se zeptat na spolupráci ikdyž historie a nejen regionu je mi koníčkem.

UCAdmin

27. 07. 2015, 21:08

fulgencius - a není jedno kdo jak tomu říká? Pro mě je důležitější, aby se v terénu choval slušně, zahrabával po sobě díry a neraboval archeo... Co ty na to?

Rozum

27. 07. 2015, 21:27

Hezky jsi to popsal....

kolovrat71

27. 07. 2015, 23:02

mrcasník je takový divný označení ........ já o sobě když se někdo poptá na můj koníček říkám, že sem DETÍKÁŘ, tečka. mrcasník je takový divný označení. ale když se to někomu líbí tak ať si říká jak chce třeba : mrcasník, vocasník atd .....

kolovrat71

27. 07. 2015, 23:03

to UC : absolutní souhlas.

Krokus

28. 07. 2015, 02:09

Mrcas nemrcas... byly doby, kdy tady mrcasili všichni ... podle mě je to jedno z pojmenování jisté činnosti... někdo říká toto, jiný zase hledání, další zas máchání a ten třetí třeba honění ... stejně tak i detektor byl dříve hledačkou (nebo chcete -li minohledačkou), pak klackem nebo mrcasholí, a já nepochybuju, že má dalších XY názvů... takže chlapi, slunce v duši

jegr

28. 07. 2015, 08:51

Souhlas s UC v našem kraji mrcasit je  sleng pro přehrabování či pobíhání z místa na místo a žádné sexuální praktiky bych v tom nahledal jde o to chovat se v přírodě slušně a šetrně.

martindo

28. 07. 2015, 09:34

I detektoráři by měli znát historii slova mrcasení. :-)

Ferona

28. 07. 2015, 09:50

martindo hledám od r. 1992 a tehdá se nic takovýho neříkalo.

skvotr

28. 07. 2015, 11:21

Slovo "mrcasit" používala už moje babička, jako označení pro bezcílné obcházení kolem a nicnedělání, synonymem je např. slovo "klackovat se"

KasanderAdmin

28. 07. 2015, 18:00

skvotr: u nás se to také za babičky říkávalo: co se tam mrcasíš? jako Co se tam poflakuješ? Celá debata ukazuje, že nemáme pro našeho koníčka pojmenování, které by bylo originální, výstižné, zajímavé, hezké a pro většinu stravitelné.