Úvod / Nálezy / Půdovky atd.

Povalovka

17. 01. 2007 Autor: candies 7075× 22
Zdarec. Posielam pár fotiek zaujímavej knižky, ktorú sa mi podarilo objaviť v našom starom dome. Bola vydaná Maticou Slovenskou v roku 1940 a je v nej aj pár zaujímavých fotočiek z obdobia Slovenského štátu... Zelám všetkým kopu super nálezov a nakoniec aktuálna rada na túto zimu: dajte si pozor, aby ste nedostali úpal...

Teodor

 Autor: candies

Komentáře

DFC

17. 01. 2007, 12:49

Ty OA mají ještě původní zbarvení. Zajímalo by mě, jak se v této knize vyrovnali s tím, že ti letci, co v březnu 39 šli na Maďara, dotali celkem těžce na prdel. Ta první fotka je docela pěknou přehlídkou válečných zločinců. Teda kromě Čatloše, který věděl, jak proplout.

teodor

17. 01. 2007, 17:23

chystám sa na ňu, ked ju prečítam dám ti vedieť. Už sa celkom teším, že si konečne prečítam aj niečo iné ako klasické komunistické drísty o "klerofašistickom" štáte...

Stefan

17. 01. 2007, 20:37

Wow!!! Vyzerá to byť super kniha!

DFC

17. 01. 2007, 22:07

teodor: Ono nebývá dobře ode zdi ke zdi. Neboli od bolševických frází k tvrzení, že na Slovensku byl blahobyt. To je jako pohled na Protektorat Böhmen und Mähren. Pro demokrata naprostá potupa, poroba a teror a pro statisíce dělníků období klidu, nadprůměrných přídělů a "odborových" rekreací v době, kdy Německo denně strácelo tisíce vojáků v poli a tisíce civilistů v hořících městech. A teď babo raď

Ander

17. 01. 2007, 22:08

DFC-To letecké skóre v Malej vojne bolo tuším 14:1/2?/.Mám recht?

teodor

18. 01. 2007, 09:05

DFC - jasné že pravda je niekde v strede, ale ak chceš nájsť stred tak by si mal poznať aj obe zdi, no nie? Ja osobne si myslím, že povinnosťou štátu je zabezpečiť blaho a bezpečnosť pre svojich občanov, takže asi tak. Ja osobne považujem demokratický systém za to najhoršie, čo sa ludom podarilo dosiahnuť a denné správy mi každý deň iba dávaju zapravdu, vid Irak atd... teda mám na mysli to, čo sa dnes za demokraciu považuje, nie to čo to pôvodne malo byť. takže aj tak sa nato dá pozerať. Čo sa týka Slovenského štátu, bolo to v tej dobe najschodnejšie a najlepšie riešenie - inak by sme dopadli podstatne horšie ako vy...

heller

18. 01. 2007, 09:28

Teodr suhlasim s Tebou
DFC co je to pre domokrata? pokial viem aj v SR a v CR vladnu byvali komunisti co podpisovali rozsudky smrti ,, a teraz ziju dalej ...
DFC- uvedom si ze Slovensko bojovalo proti Madarom ,proti Poliakom v tom obdobi nam islo o celistvost uzemia..a Praha nam nepomohla ..tak ked ma stat dobreho prezidenta hlada riesenie a v tom obdobi bolo nutne spojenectvo s Nemeckom ...tak ako sa dnes vsetci pchaju Amerike do zadku ....CSR sa vtedy rozdelila a postupila pohranice...ked Anglan maval s papierikom o dohode ...bojovali sme s nemcami ,bojovali sme s rusmi , bojovali sme na skoro vsetkych frontoch ...ludia bojovali za svoje stat ci to beries tak ci tak a nevrav ze to je prehliadka valecnych zlocincov... .... daj mi prosim Ta  aspon jeden priklad kde bol odpor ceskeho ludu proti Bohmen und Mahren ?? a  nespominaj mi prosim ta majove povstani ceskeho lidu ked uz bolo po vojne,,,povstali tri ulice a to len vo vacsine kolaboranti ktory si chceli ocistit svedomie....

DFC

18. 01. 2007, 11:15

teodor a heller: Pánové věřím, že tuto debatu udržíme v mezích rozumné argumentace, takže si dovolím pár bodů k vašim názorům:
-demokracie je špatná forma vlády, ale lepší zatím nikdo nevymyslel
-v SR a ČR vládnou bývalí komunisti, ale žádné rozsudky smrti už nepodepisovali. To ovšem není jejich obhajova
-v Mnichově zradili ČSR naši spojenci
-14.3. byla zrada dokonána vyhlášením Slovenského štátu
-ve chvíli, kdy Maďaři zaútočili na Jižní Slovensko a Podkarpatskou Rus, tak ČS vojska statečně bojovala proti přesile na Podkarpatské Rusi a to i ve dnech, kdy byl vyhlášen Protektorát. Jakmile vojska ustoupila na Slovensko byla obrána o techniku a výstroj. Slováci prohrávali s Maďary hlavně proto, že důstojníky české národnosti zbavili velení a poslali šupem domů. Česi – von! Pak si to rozmysleli a některé přemlouvali, aby zůstali, což se také v mnoha případech stalo. Byla to pro Čechy často lepší perspektiva, než návrat do nacisty okupované, okleštěné republiky
-chlapi co v pohraničí už rok bojovali s Freikorps, na P. Rusi s Polskými, Maďarskými a Ukrajinskými teroristy a museli bez boje opustit svoje opevnění, by ti možná za tvoje názory upravili fasádu a je jedno, jestli to byli Češi, Slováci, Rusíni, Němečtí a Maďarští antifašisté
-to že jste bojovali proti Rusku neberu jako čin hrdinství. Vždyť Rusové Slovensko nenapadli. Byli jste pouze slouhové Hitlera
-Hellere nebagatelizuj hnutí odporu v protektorátu. Přečti si na to téma třeba pár knížek. Např. o činnosti Tří králů, partyzánském hnutí na Moravě, činnosti desantů apod. Pro přehled o Pražském povstání doporučuji knihu „Skončeno a podepsáno“
- soráč, že jsem se tak rozepsal, ale nemám rád šovinismus ať je český, slovenský nebo eskymácký. Pro překrucování dějin taky už snad není vhodná doba.

heller

18. 01. 2007, 12:12

DFC nie som ziaden sovynista a nehajim ziadne politicke idey ..ale vazim si ludi bojujucich stranach na oboch frontoch ci je to rus , ci je to nemec,poliak , madar, Zrada 14,3, bola preto lebo sme nemali na vyber keby sme sa neosamostnatinili tak by nas nechal A.H. zozrat Polskom a Madarskom .. je to na dlhe tema ..len ma prekvapilo ci vsade ked vidis prehliadku slov. vojakov vidis len ,,válečných zločincov´´
Kazda doba ma svojich tvorcov dejin a to znamena ze vitaz tvori dejiny..pekny den

heller

18. 01. 2007, 12:14

DFC nie som ziaden sovynista a nehajim ziadne politicke idey ..ale vazim si ludi bojujucich stranach na oboch frontoch ci je to rus , ci je to nemec,poliak , madar, Zrada 14,3, bola preto lebo sme nemali na vyber keby sme sa neosamostnatinili tak by nas nechal A.H. zozrat Polskom a Madarskom .. je to na dlhe tema ..len ma prekvapilo ci vsade ked vidis prehliadku slov. vojakov vidis len ,,válečných zločincov´´
Kazda doba ma svojich tvorcov dejin a to znamena ze vitaz tvori dejiny..pekny den

DFC

18. 01. 2007, 12:20

S těmi zločinci jsem reagoval jenom na první obrázek a pána Prezidenta!

teodor

18. 01. 2007, 14:29

DFC súhlasím, držme sa faktov. Faktom je, že skutočnou zradou bol Mníchov a neboli to Slováci kto zradil. Faktom je aj to, že tzv. "slovenská zrada" bolo jediné východisko. Vy ste mali naplánovanú budúcnosť pod "ochranou" ríše. My sme budúcnosť nemali... Tiež je faktom, že najstrašnejším zločinom Slovenského štátu nebolo rozbytie republiky, vojnové zločiny či zločiny proti ludskosti ale ilegalizácia komunistickej strany. Tiež je pravda, že nie každý kto bol obesený za vojnové zločiny bol skutočne vojnový zločinec - to len tak na margo pána prezidenta...
Ja viem, že ste to v tom období nemali lahké a že odpor existoval už dávno pre májovým povstaním a neberiem ti to. Tiež ti neberiem, že máš v mnohom pravdu aj o českých vojakoch a dostojníkoch na Slovensku, hoci prečo tomu tak bolo je tiež na dlhšiu debatu...
Len hovorím, že to bolo trošku inak ako nás to súdružky učitelky učili...

DFC

18. 01. 2007, 16:36

Byla to zvláštní doba a Slovensko bylo specifické. Například pravdivá historka mluví o exponentovi luďáckého režimu Čarnogurském st. a Gusto Husákovi, jak spolu chodili do kavárny. Další zajímavostí je, že Husák, ač komunista, zastupoval Slovensko při odhalování zločinů v Katyňském lese. Na druhou stranu Maďaři své Židy a Cíkány na smrt neposílali. Tady je, myslím, vina opravdu na straně Tisa, Macha a dalších.
Ještě tomu odboji v Protektorátě. Žiju v městečku, kde za války mohlo být tak max. 1000 obyvatel včetně Němců. Za války bylo několik lidí popraveno za odboj a další byli vězněni a vyslýcháni (včetně mého dědy). Dalších několik vlastenců bojovalo v zahraničních armádách. O osudu židovských rodin ani nemluvím. Mluvím o dění do roku 45 ne o povstalcích nebo dokonce o Rabovacích gardách...

teodor

18. 01. 2007, 17:01

áno posielanie židov na smrť je stará známa pesnička... Ale si si skutočne istý tým čo tvrdíš? Čítal som jednu super knižku. Na prvý pohlad nemá nič spoločné s tým o čom sa tu bavíme, ale opak je pravdou. Knižka sa volá "SS v akcii". Sú v nej dôkazy proti príslušníkom SS a ich výpovede pred tresným tribunálom v Norimbergu. Žiadne komentáre či vysvetlivky. Len dôkazy a výpovede. Každému odporučujem...
Okrem iného je tam opisovaná kampaň, ktorú viedlo SS aby utajilo, čo sa skutočne v koncentračných táboroch deje. Pre nedostatok miesta to tu nebudem rozpisovať, ale keď si to prečítaš, možno sa ti Tisova obrana slovami "nevedel som o tom" až taká smiešna zdať nebude. A to sa zámerne odvolávam na knižku, v ktorej dr. Tiso nie je ani len spomenutý. Keď sme tu už začali hovoriť o pravde iste vieš aj o tom, že sa Tiso dostal do ostrého sporu s Hitlerom keď sa dozvedel čo sa deje so slovenskými židmi a transporty zastavil. Pravdov je, že ich aj nadalej používal na nútené prace atd, ale ak si to porovnám napr. s Osviečimom... A možno sa ti dostalo do uší aj to, že na procese s Tisom vypovedali aj židia, ktorým dr. Tiso zachránil život. Napokon o spravodlivosti celého procesu hovorí už fakt, že Tiso ako predstavitel umierneného krídla Hlikovej Ludovej Strany dostal trest smrti, kým slávny Šano Mach, minister propagandy, velitel HG a druhý najdôležitejší predstavitel radikálov 8 rokov...

teodor

18. 01. 2007, 17:08

ups... 30 rokov, odpikal si 23. Sorry rozmýšlal som nad niečim iným...

DFC

18. 01. 2007, 17:16

Od svého tchána (Slováka) jsem slyšel verzi, že Tiso inkasoval za 1 Žida 50 marek. Jenže jsem také od něj slyšel, že v Topolčiankach, kde měl Masaryk letní sídlo, vjel do nějaké demonstrace a nechal koněm udupat několik demonstrantů. Nejhorší je, že tomu věří, protože jeho rodiče byli komunisté.

teodor

18. 01. 2007, 20:11

To vieš, vždy sú názory za a názory proti. Môj starý otec sa s ním niekolkokrát osobne stretol ako študent v Bánovciach, kde mal Tiso faru. Hoci aj on je bývalý komunista tvrdí, že Tiso bol celkom milý človek, ktorý sa pri nich ako študentoch vždy zastavil a pýtal sa ich na školu atd, pričom vôbec nemali dojem, že sa rozprávajú s prezidentom. Počas celého svojho funkčného obdobia každý víkend prichádzal na svoju faru v Bánovciach odslúžiť nedelnú omšu. Aj taká bola iná tvár muža, ktorý v Banskej Bystrici dekoroval nemeckých vojakov...

heller

19. 01. 2007, 08:20

dakujem pani zaujimave citanie ..fakt a to nemyslim ironicky..co sa hovori o trasportu zidov za Slov.statu ,, este by som podotkol ze Madari transportovali zidov z uzemia okolo Kosic lebo dovtedy to okupovalo Madarsko a ten transport sa doteraz pripisuje Sl.statu a nikoho nezaujima ze to bo Madarsky odsun ..

heller

19. 01. 2007, 08:22

DFC este pokial viem Tiso neinkasoval 50mariek za odsunuteho ale este SL.stat musel platit za odsun kazdeho jedneho ..ak vydrzis to pondelka tak ti napisem publikaciu o Sl.statu

Horatio

19. 01. 2007, 16:55

heller:Napis... a bachni to i na DW.Lebo aj ja som sa v poslednej dobe dostal do konfliku s nasimi ceskymi kolegami ohlade Slov. statu...az som sa s nymi pohadal...skus im to napist nech si to aspon precitaju...

aSton(e)

21. 01. 2007, 00:38

ono to s tým vyplácaním bolo takto: Nemecko malo voči Slovensku dlh a preto nevyplácalo Slovensko hotovosť ale znižoval sa nemecký dlh

jenk007

23. 01. 2007, 12:58

DFCSlovensko nemělo svá špecifiká jen za války.....