Úvod / Nálezy

Prosím o pomoc s určením

14. 09. 2009 Autor: ppp_1 6286× 20
Dobrý den, prosím o pomoc s určením nálezů. Jakékoliv info vítám.
Foto 1: Že by nějaká spona z uniformy?
Foto 2: Nalezeno na dně vypuštěného rybníka. Zajímalo by mě přibližné dobové zařazení. Je to nějakej novější pouťák nebo něco staršího?
Foto 3 a 4: Knoflíky z nějakýho uniforem? Na knoflíku f. 3 je nápis EXTRA FEIN.
Foto 5: Záhadná kulička z kopce, kde se těžilo zlato. Je docela těžká, ale na zlato to nevypadá.

Díky

 Autor: ppp_1

Komentáře

josto

14. 09. 2009, 10:22

to na fotke c. 1 je tzv. kolajnicka. nosili sme ju ako aspiranti na vylozkach tato je tak z 90-tych rokov

Cobra Kill

14. 09. 2009, 10:27

Přesně jak píše josto - je to z výložek uniforem absoloventů (tzv. absík).

Vana

14. 09. 2009, 10:27

na první fotce je "kolejnice" absolventa kateder, čili vysokoškoláka... za sociku

komar11

14. 09. 2009, 10:39

K TĚM KOLEJNIČKAM MAM I PECKY JESTLI CHCEŠ

jezero

14. 09. 2009, 10:42

První knoflík je 19 století a druhý z 18 století.
Kroužek je něco novodobého, protože takovou fušerskou práci u tordovaného kroužku by si tenkrát nikdo nedovolil.

skaj

14. 09. 2009, 11:28

K "absíkovi" na doplnění: jednalo se o absolventa jakékoli vysoké školy, který během studia na VŠ absolvoval tzv. "vojenskou katedru"-tj. jakousi vojenskou přípravu v rámci výuky na VŠ. Tato "kolejnička", společně s hodnostním označením (svobodník, desátník, četař a po určité době podporučík ---absolventi končili ZVS v důstojnické hodnosti) identifikovala jedince jako absolventa VŠ, vykonávajícího ZVS. Už si nepamatuji, jestli "pičinku" ozn. VŠ, nosili i tito "absíci", ale vojáci z povolání ano.

dual

14. 09. 2009, 11:54

skaj, "pičinku! VŠ nosili vojáci z povolání u absíků jsem ji nikdy neviděl, alespoň v letech 71-73. A mám dojem, že se ta "píčinka" týkala jen VŠ vojenského směru ne všech.

psotek

14. 09. 2009, 14:02

U nás na útvaru jsme měli dokonce vojína absolventa a říkali jsme, že má mezi kolejnicema průvan

LSD

14. 09. 2009, 15:10

"pičinku" nosili jen přímí absolventi VVŠ a potom "bubni"
Buben = absolvent RDŠ nebo DDŠ, který po praxi u útvaru šel studovat na VVŠ tzv. tříletý systém

ppp_1

14. 09. 2009, 16:46

Supr, díky všem za pomoc

Strojař

14. 09. 2009, 17:50

S těmi absolventy máte pravdu, ale zapomnělo se tu uvést, že vyli také absolventi ŠDZ škola důstojníků v záloze. To byli středoškoláci, kteří šli na dva roky. První rok škola a druhý rok jako velitelé čet. A odcházeli také jako podporučíci do zálohy. Také ty kolejnice rozlišovaly rok. Jedna první ročník dvě druhý ročník. No a mezi ně se sázely pecky.

josto

14. 09. 2009, 19:08

v 90-tych rokoch ked som "valcil" ja tak sme tieto kolajnicky nosili ako vsetci tzv. spagati, absici, aspiranti, kolajnickari a co ja viem ako nas este volali. kolajnicky boli presne taketo, akurat ze boli "zlate". a urcite aj tieto co si nasiel boli povodne "zlate" len sa z toho hliniku ta povrchova uprava uz stratila. no a co sa tykalo hodnosti, tak sa pomerne rychlo preskakali hodnosti od slobodnika po rotneho a po zlozeni skusok sa preskocili praporcicke hodnosti a slo sa rovno na podporucika, no a pred odchodom do zalohy sme v ramci posledneho rozkazu dostali porucikov (co nam bolo kazdemu uplne jedno kedze sme sa nemohli dockat civilu )

Felix JK

14. 09. 2009, 19:37

.... peknú debatu rozprúdila jedna malá koľajnička,
ja som skončil tu ŠDZ ako spomínal strojař, keď som zaačal mal som jednú koľajničku a po ukončení pribudla druhá aj s frčkou.
Kto chcel skončiť ako dôstojník musel urobiť dôstojnícké skúšky a išiel domov ako podoručik.

Strojař

14. 09. 2009, 20:58

Ještě upřesnění k těm kolejničkám. Jak píše Josto v armádě byla jen "zlatá" varianta. Ale vzpomínám si, že také existovali takzvaní Osožáci, což byla ozbrojená ochrana železnic. A ti měli takové kolejničky v barvě bílého kovu. Pokud tedy ta kolejnička není napadená tak, že by ten elox sjel a je originálom v bílé, tak ji nosil osožák.

Krokus

14. 09. 2009, 21:20

zapomněli jste na koejničky na maskáče... ty zlatý nebyly
k "pičince"... nepletu-li se, jedná se o označení vojáka z povalování- absolventa VŠ, proto teoreticky mohl takovou obdržet i po absolvování civilní VŠ (akorát jsem o případu, že by vojcl študoval na civilní škole neslyšel (možná nějakej kontráš, ale s těma jsem nepřišel do styku, jen s běžnejmam gumama )

Strojař

14. 09. 2009, 21:35

Krokus: já jsem sloužil jako absolvent VKVŠ v letech 73/74 a měl jsem na maskáčích jen zlaté. To hvězdy už byly zlaté i mořené.

Krokus

14. 09. 2009, 22:26

Strojař: já vojákoval jako SŠ v 1987/89 a pokud si dobře pamatuju (což je slovo do pranice ), měli "naši" absíci ty mořené... ale jak jsem již naznačil, paměť už není co bejvala

josto

15. 09. 2009, 00:33

Krokus: mas pravdu, ku maskacom sme aj my mali morene kolajnicky, skoro som nato zabudol, ale nic to nemeni na veci ze na tychto uz asi chyba povrchova uprava. inak pozrel som na tie moje co mi zostali na pamiatku a s tymito v nalezoch su " ako by ich jedna mater mala"

LSD

15. 09. 2009, 01:03

k "pičince" a kolejničkám doporučuji kouknout sem: http://www.csla.cz/ na vojenské odznaky a hodnostní označení

Koody

15. 09. 2009, 20:35

ten knoflík na 3 fotkce jsem našel taky nedávno. je to z nějaké uniformy?