Úvod / Nálezy

Proutky na pomlázku

05. 04. 2013 Autor: hypo1 7875× 63
Svůj životní nález jsem ze země vydoloval na Boží hod velikonoční za naprosto směšných okolností. Za všechno můžou obyčejné proutky na pomlázku. Proutky z vrb, které rostou v téměř opuštěné odlehlé oblasti na místě zaniklé středověké vesnice. Zaniklou osadu připomíná už jen rozpadající se mlýn a jedna obydlená samota, ale aby toho nebylo málo, v okolí jsou ještě další dvě zaniklé středověké osady, jedna je pod hladinou rybníka, na místě druhé stojí několik chátrajících objektů. Pokud existují minulé životy, pak jsem určitě kdysi bydlel v jedné z těch zaniklých osad, mám to tam moc rád, na proutky tam chodím každý rok před Velikonocemi už několik let.

V neděli počasí nestálo za nic, hustě chumelilo, na zemi leželo zhruba 5 cm sněhu, vůbec se mi nechtělo ven, dlouho jsem koukal z okna a uvažoval, jestli jít nebo nejít, ale kdybych na proutky nešel, tak by tři koledníci neměli v pondělí pomlázky, proto jsem si nakonec uvařil čaj do termosky, sbalil jsem detektor a vyrazil na desetikilometrovou procházku (tam i zpět po pěti km). Asi po hodině cesty skrz lesy jsem byl u mých oblíbených vrb, nařezal jsem proutky na tři pomlázky a protože jsem měl úplně rozmočené boty, chtěl jsem jít zpátky po silnici. Vydal jsem se po ní, ale když jsem míjel jeden menší les, nedalo mi to a na chvíli jsem se pod stromy zastavil a dlouze jsem přemýšlel, jestli to má vůbec smysl v tom počasí vybalovat detektor a pouštět se do hledání. Nohy v mokrých botách mi ale nemrzly, a tak jsem se nakonec přece jen odhodlal detektor použít.

V tom lesíku jsem se stavoval už před lety, ale tehdy jsem ho jen proběhl a nic jsem tam nenašel. Tentokrát jsem se pustil do důkladnějšího pročesávání a už po chvíli mi zvonil hliníkový komunistický deseťák a po něm dvě nečitelné měděné mince. A pak to přišlo – slabý signál, který na chvíli úplně zmizel, takže jsem si říkal, že díru zahrabu a půjdu dál, ale pro jistotu jsem ještě jednou hrábnul pro hlínu ze dna díry a z té jsem vyndal jakousi plombu, kterou jsem očistil sněhem a pak už jsem začal řvát radostí na celý les, protože se z té plomby vyklubal denár římské císařovny Faustiny starší, ražený po její smrti v roce 141 našeho letopočtu jejím truchlícím manželem Antoniem Piem.

Měl jsem ohromnou radost z toho, že se potvrdila moje teorie o způsobu prostupu starověkých Římanů skrz Hercynský les nějakých 300 let před příchodem prvních Slovanů na naše území, v době, kdy zde ještě žil keltský kmen Bójů, podle něhož Římané označovali naše území názvem Boiohaemum, ze kterého se později vyvinul název Bohemia. Je neuvěřitelné, že mince v zemi ležela už stovky let před vznikem Sámovy říše, dávno před vznikem Velkomoravské říše, osm století předtím, než se na našem území začaly razit první slovanské denáry, více než tisíc let předtím než byl postaven Karlův most, zhruba patnáct století před vypleněním těch tří nedalekých osad švédským vojskem a ve výčtu událostí z našich dějin, které tahle mince přečkala na svém místě v zemi, by se dalo dlouze pokračovat. Na reverzu mince je vyobrazena bohyně Aeternitas, jejíž jméno znamená v překladu Věčnost.

Nález oznámím nejmenovanému panu profesorovi, je to historik, numismatik, lokální patriot, autor velmi zajímavých článků a knih a budu se modlit, aby jeho instituci stačilo jen zadokumentování nálezových okolností. A zajímavost na závěr – včera jsem psal emeritnímu profesorovi archeologie z univerzity v Oxfordu, Barrymu Cunliffovi, ohledně jeho knihy The Celtic World, ve které má být údajně zmiňována keltská mince s nápisem Crocco z legendárního pokladu z Podmokel, nalezeného v roce 1771. Jménem Crocco označuje Kosmas ve své latinsky psané Kronice české mýtického vojvodu Kroka. Může to být pouhá shoda jmen, ale také to může být důkaz toho, že bájný Krok skutečně existoval a nebyl to Slovan, ale Kelt. Profesor Cunliffe mi překvapivě brzy odepsal, že si momentálně nevybavuje, že o minci s nápisem Crocco psal a pokud ano, tak jen okrajově. Nemáte prosím někdo knihu The Celtic World doma?

 Autor: hypo1

Komentáře

colerko

05. 04. 2013, 10:37

To je muj sen

honda2

05. 04. 2013, 10:58

Abych se přiznal, začetl jsem se do omáčky a ani si nevšiml, od koho je příspěvek. A tak si při čtení říkám- to je nějakej vědátor!
Nakoc si přečtu- hypo1.
Kdo jinej by mohl napsat tak fundovanej článek. Tak zrovna tobě ji přeji obzvlášť.

trapper

05. 04. 2013, 11:29

Moc pekny clanek i mincicka. Jenom bych se spise priklonil ke Germanum a jejich kontakty na Rim.

džarda

05. 04. 2013, 11:33

Gratulace veliká, já si snad koupím zase acéčko

džarda

05. 04. 2013, 11:46

jo a mimochodem, když zagůglíš, tak tu knihu najdeš na google books - akorát v angličtině

marcano

05. 04. 2013, 11:49

Teda klobouk dolu před tvými znalostmi . Blahopřeji a doufám ,že mohu počítat s tvojí pomocí při určení taky nějakého římana co najdu

kacuro

05. 04. 2013, 11:52

specialisté na antiku většinou argumentují tím, že se k nám římské mince dostaly s Germány buď obchodně nebo jako kořist (pokud to tedy není nález odněkud z jižní Moravy).

nevím sice, okdud kolega hypo1 je, ale také jsem našel tady u nás na severu (SZ Čechy - okr. Teplice) dva římské denáry (Řím rep. - cca kolem 78 př.n.l. a Vespasian - 70. léta 1. stol.). ležely na louce sotva metr od sebe (po těch staletích ...). už jsem myslel, že jich bude kotel, ale po dalších mnoha hodinách hledání už jsem žádnou další nenašel, jen drobné slitky bronzoviny. teplický archeolog, který se primárně římskou dobou zabývá, mi sdělil, že tam byla patrně germánská osada a mince se tam dostaly právě buď obchodně nebo jako kořist ...

KOČIČÁK

05. 04. 2013, 12:01

supr a pěknej článek sousede

fagin

05. 04. 2013, 12:04

Rossy

05. 04. 2013, 12:05

Za nález i článek./a že umíš plést tatary-pomlázky/

Pittbull

05. 04. 2013, 12:08

hypo1 jako vzdy moc pekny!!!

kacuro

05. 04. 2013, 12:12

Co se týká toho Kroka, zde bych byl velmi opatrný s nějakými závěry, Kosmas psal svou kroniku v letech 1120-1125, tedy několik staletí po těchto "domnělých" událostech. A to vyprávění starců, z něhoč údajně čerpal, které v jeho době kolovalo mezi lidmi, bylo již jistě značně zkomolené. Stačí se podívat na jeho popis událostí 10. a 11. století, kde má mnoho časových i věcných chyb.

Také bych byl opatrný se zápisem jmen v latině, například v Letopise hradišťsko-opatovickém je Krok latinsky zapsán jako Crhoko. Nutno podotknout, že tento Letopis vychází právě z Kosmovy kroniky a dalších dobových narativních pramenů (vznikl pár desítek let po Kosmově smrti), čili ten zápis jména může mít více forem a jde spíše o fonetický přepis do latiny než o ustálenépsaní tohoto jména.

Dark.Warrior

05. 04. 2013, 12:16

U nás na severu jsou tyto mince z nálezu celkem raritní, já kopnul jednu a kolega taky - bohužel ne stříbrné, takže stav nic moc...

Filip12

05. 04. 2013, 12:27

Krásnej článek a nález taky
Ať žije žluťák

Mikeš13

05. 04. 2013, 12:52

Nálezy římských mincí v Čechách nejsou zase takovou vzácností - s možným postupem Římanů nemají s největší pravděpodobností nic společného. Kde bylo germánské osídlení, bývají někdy i římské mince, které se sem dostaly pravděpodobně obchodem, jako žold nebo kořist germ. bojovníků nebo jako "všimné" germánským elitám.
Dark.Warrior: Na severu je jich víc .

diamond

05. 04. 2013, 12:55

Robo285

05. 04. 2013, 12:59

gratulujem k nálezu i članok

ryža

05. 04. 2013, 13:34

mildisek

05. 04. 2013, 13:40

ostrov2

05. 04. 2013, 13:56

Ty jsi ale týpek, s tebou bych si rozuměl. Přečet jsem si to zlato a vypichovač očí

Sabaton

05. 04. 2013, 14:02

hypo1

05. 04. 2013, 14:05

džarda: Googlim jak o život, ale nikde tu knihu k prohlídnutí nemůžu najít, nacházim jen fotku obalu a recenze, nikde nevidím text knihy.

kacuro: Ohledně toho Kroka je to trochu sci-fi, není to z mojí hlavy, ale objevuje se to různě na internetu, já na to narazil na webu Boiohaemum.cz (dneska Keltoi.cz) a šlo mi hlavně o to zjistit, jestli ta keltská mince s nápisem CROCCO skutečně existuje nebo jestli je to jen výmysl, případně kde je mince uložená.

A když jsme u bájivého vyprávění starců (Kosmas a spol.), tak mi jednou jeden stařec vyprávěl, že se během svojí praxe setkal s tim, že při výstavbě nějakého objektu (snad dálnice D1) za hlubokého socialismu archeologové při průzkumu narazili na množství keltských artefaktů, které ale byly úmyslně zatajeny nebo snad dokonce zničeny, protože archeologové měli tehdy za úkol prezentovat pouze a výhradně slovanské nálezy proto, aby dokázali, že jsme bratři se Sovětama.

Mikeš13: Vím, že nález římské mince není žádnou vzácností, ale z mého pohledu je to můj životní objev.

Fieldmaster

05. 04. 2013, 14:17

kacuro

05. 04. 2013, 14:28

hypo1: ohledně té mince s nápisem Crocco bych se obrátil na Jirku Militkého z NM, ten se zabývá keltským obdobím a antikou a jistě má přehled o naší a zahraniční literatuře i o nálezech

jestli těmi Kelty naznačuješ možné promísení Keltů se Slovany, tak toto už vyvrátily studie srovnávající DNA obyvatelstva v Evropě, kde konkrétně obyvatelstvo v Čechách s Kelty nemá naprosto nic společného. a je to i logické, pokud se blíže podíváme na pohyb etnik na našem území ... takže různé ty teorie o tom, že v sobě máme geny Keltů jsou zcestné a je to jen zbožné přání některých jedinců ....

Bonnie a Clyde

05. 04. 2013, 14:38

Takže tvůj zmiňovaný cíl na tuto sezónu splněn a ani jsi na něj nemusel až tak dlouho čekat. No komu čest, tomu čest. Gratuluji pane kolego

džarda

05. 04. 2013, 15:10

http://books.google.cz/books?id=nBzutED9sJIC&printsec=frontcover&hl=cs#v=onepage&q&f=false. Akorát je to 400-stránkový "náhled" - je to bible o 800 stranách, před tím jsem se špatně podíval

kyl

05. 04. 2013, 15:24

Já našel akorát tohle hypo1
http://www.uloz.to/xBUdMkY/mercury-books-historical-atlas-of-the-celtic-world-pdf
ale asi to není ono,autor se neshoduje ale jsou tam zajímavé věci.

hypo1

05. 04. 2013, 15:28

džarda: Díky, ale tohle je kniha Mirandy Greenový a já potřebuju knihu Barryho Cunliffea
Bonnie a Clyde: Přišlo to hodně rychle od napsání toho komentáře k příspěvku Roma Victor. Takže teď nevim, co mám letos hledat. Dobře, dávám si tímto nový cíl pro tuhle sezónu - najít velkou zlatou cihlu
kacuro: Díky za tip ohledně JM. Keltové tady žili několik století, takže tady logicky museli zanechat "genetickou stopu", problém bude, že i oni sami byli zřejmě kříženci různých kmenů z různých míst, takže bude asi pro vědce trochu oříšek definovat vyloženě keltské genetické znaky. Před třemi lety bylo pro genetiky nemožné jednoznačně určit, jestli někdo je nebo není keltského původu, věda jde ale rychle kupředu, tak to třeba už dneska možné je.

džarda

05. 04. 2013, 15:36

si navymýšlíš

hrabos5

05. 04. 2013, 15:49

kacuro

05. 04. 2013, 16:03

Při pohybu jednotlivých kmenů to většinou fungovalo tak, že se ten příchozí asimiloval s původním usedlým obyvatelstvem a postupně se s ním smísil. U těch příchozích se většinou jednalo o menší skupiny, především válečníky s rodinami, kteří si mocí to původní obyvatelstvo podmanili. Takto se to dělo během období tzv. stěhování národů, čili u nás nejprve germánské a pak slovanské "osídlení". Pravděpodobně takto "fungovalo i to keltské osídlení. Keltská elita byla vytlačena Germány, ale původní pravěké obyvatelstvo zůstalo (bylo usedlé na půdě, které ho živila, byli to především zemědělci). Čili vzhledem k tomu, že u západních Slovanů keltské geny nejsou, znamená to, že už tu Kelti před příchodem Slovanů nebyli, byli vytlačeni již dávno předtím Germány, možná ještě dříve někým jiným, na západ.

Je právě zajímavé, že se porovnáváním genů zjistilo, že většina Evropanů má v sobě geny toho původního pravěkého (neolitického) osídlení, které je zcela anonymní, neznáme etnikum, nazýváme ho jen podle typu keramiky či místa osídlení ... Takže když přišli Slované do české kotliny, tak tu ještě nějaké původní pravěké obyvatelstvo muselo být, ačkoliv Kosmas tvrdí, že země byla "bez obyvatel lidských" ... S nimi se pak příchozí Slované postupně smísili. Analogie takovéto asimilace máme z mnoha míst, viz například Bulhaři a zde usedlí Slované atd.

slukin88

05. 04. 2013, 16:28

článek a nález super

Rossy

05. 04. 2013, 18:25

Jen tak na okraj k tomu,jesli se mezi námi,alespoň geneticky,mohou nacházet Keltové.Opravdových Slovanů je u nás asi třetina, stejně je potomků předků germánských (dohromady germánsko‑románských a germánsko‑skandinávských) a na třetím místě je typ jihoslovansko‑balkánský, tedy lidé připomínající Bulhary či Chorvaty. .Na základě studia rozšíření jednotlivých mutací genu CFTR se sice tvrdí, že jedna mutace přímo kopíruje bývalé osídlení Kelty a u nás je rozšířená.Je to ovšem jen jedna z mnoha teorií se kterou souhlasí jen málo odborníků.Ovšem při tak, po věky " míchané" populaci lze předpokládat,že pokud tu žádné geny po keltech nezbyly,tak se v dalších stoletích objevit znovu mohly.

romale

05. 04. 2013, 18:46

Ty nám dáváš kolego.Jako vždy žluťák řádil.Krásná práce!Jinak Morava a jižní Slovensko byly nejsevernější okraj říše římské,s tím,že poslední výzkumy i nálezy posouvají tuto hranici více na sever.Vždyť i ty vinice tu zakládali římani.Gratulace R.

Mikeš13

05. 04. 2013, 20:50

Kacuro: Ono záleží jak se na to díváš z hlediska časového - např. u nás převažuje mateřská linie původem z JZ Francie, mužský klon pak z oblasti JZ Ukrajiny. Jinak asi nejrozsáhlejší výzkum (Assembly of a large Y-STR haplotype database for the Czech population and investigation of its substructure.
Zastera J, Roewer L, Willuweit S, Sekerka P, Benesova L, Minarik M.;
Laboratory for Molecular Genetics and Oncology, Genomac International, Ltd., Prague, Czech Republic) ukazuje na 51% původ slovanský (dělený ještě na jednotlivé geografické skupiny Slovanů), 25% původ z oblasti JZ Evropy (pravděpodobně část původního kelt. obyvaelstva), 10% germánský původ, 9% židovský a zbytek ostatní.

Honza 33

05. 04. 2013, 20:55

super story, a denár nádhera gratulace

HAMZ

05. 04. 2013, 20:56

hypo1

05. 04. 2013, 22:17

Mikeš13: Myslim, že zrovna tenhle výzkum laboratoře Genomac je dost srandovní - z každýho kraje vzali 125 chlapů, v testu použili základní sadu pouhých dvanácti STR markerů DNA jejich Y-chromozomu a z toho udělali tenhle šokující závěr, kterej vztáhli na desetimilionovou populaci ČR Výsledky téhle "vědecké" studie jsou slušně řečeno kontroverzní, navíc měla laboratoř Genomac v minulosti problémy se zákonem.

Rossy: Už jsem si skoro myslel, že seš profesor genetiky, ale pak jsem našel, odkud jsi to zkopčil:
http://www.tribune.cz/clanek/17016-o-puvodu-cechu-geny-mnoho-nereknou

Doufám, že moji předkové přišli z Chorvatska: Sutra cu putovati mnogo milja biciklom

Rossy

05. 04. 2013, 22:45

No,já ty průzkumy sám nedělám,tak musím čerpat s dostupných zdrojů.Tak ještě zkus odkud je to o mutaci genu CFTR.

Rossy

05. 04. 2013, 22:55

Ony by se těžko určovaly i mince, kdyby je už někdo před tebou nepopsal.
Polepším se.Příště napíšu zdroj.

Kajman1

05. 04. 2013, 23:10

tocomabyt

06. 04. 2013, 03:03

nadhera.
myslim ze tak pekny denar by si zasluzil foto z ktoreho by bolo aj neco vidiet.
makro, doma za denneho svetla, na bielom matnom podklade..
to by fakt neurazilo.

k nalezu gratulujem,
taketo nieco cloveku spravi skvelu naladu na dlhy cas.

ferdinand1622

06. 04. 2013, 08:53

A zlutak jede bez kompromisu gratulace

Punknastenka

06. 04. 2013, 09:19

I když to u takových příspěvků píšu pořád dokola, napíšu to i teď. Proč jen nedošli až na Šumavu. Hold se budu modlit, že některý voják z římských vojsk dezertoval a ztratil se na Šumavě. Gratulace. Krásná mince.

hypo1

06. 04. 2013, 12:14

Rossy: Nemyslel jsem to nijak zle, i když to tak možná vyznělo - dokážeš se rychle zorientovat v jakymkoliv problému a dokážeš k němu vyhledat zajímavý informace a to se cení

Punknastenka: O Šumavě se Římani zmiňujou a je i na jejich mapě, takže tam určitě taky byli - Gabréta Hylé.

Kloss

06. 04. 2013, 16:34

Hypo1 píšeš: O Šumavě se Římani zmiňujou a je i na jejich mapě, takže tam určitě taky byli - Gabréta Hylé.

Ano, přes Gabrétu prokazatelně přecházela římská obchodní stezka. Z vojenských je nejvíc nálezů týkající se X.legie. Nejznámější je nález od Mušova z let 179-180. I jinde se na našem území nalezly části hlavně koňské výstroje této X.legie a nebylo to pouze na Moravě. Lze oprávněně předpokládat, že tato legie putovala minimálně jednou přes naše území z oblasti Karnúsu do Poohří a tudy do Germánie.

navrátilec

06. 04. 2013, 17:05

Prostě příspěvek jak má bejt se vším všudy.Pěkný kousek.

ostrov2

06. 04. 2013, 17:18

Hele vy Keltologové, já našel 2 keltské sekyrky v místech, kde to naši archáči považovali z různých důvodů za nemožné. Pak jsem si přes německou wiki zjistil, že už sudetští němci zde mluví o křižovatce mezi německými a českými oppidy. To vcelku koresponduje s těmi zatajovanými nálezy, páč naši profesoři jsou velmi konzervativní.

marinex1

06. 04. 2013, 17:31

Tak jsi se konečně dočkal své vysněné mince Gratuluji
A taky trochu závidím

Vrky_cz

06. 04. 2013, 20:24

hypo1 pro mě by to byl taky životní nález a to díky historické hodnotě. Jen si stačí vybavit jaký asi měla ta mince příběh....
p.s opravdu pěkné povídání

Rozum

06. 04. 2013, 22:45

Hezky napsane a moooooc hezky nalez gratuluji....

ragnarog

07. 04. 2013, 00:32

Hypo, moc blahopřeju. Zasloužíš si ji jako snad nikdo jiný!

romale

07. 04. 2013, 15:20

Hoši,jak píše kolega níže-ta X.legie byla u nás za  Marka Aurelia(zemřel r.180)jak jsem četl,tak z leteckých snímků bylo na Moravě až k Olomouci objeveno 25 římských táborů a každý mohl mít až 10000 vojáků-to už je nějaká masa.Jinak mnohem dříve na počátku našeho letopočtu v r.6,se do Čech valilo 12 římských legií kamsi do polabí,pomlátit Markomany.Osobně vím o nálezech římských mincí i na severu Čech,což by znamenalo,že přitáhly odněkud z Reichu.Osobně si myslím,že je jen otázkou času,kdy se prokáže jejich přítomnost i na západě Čech-třeba v Karlsbadu.Žádnej Karel IV,ale římani se rochnili v lázních.!.Pozdrav ze západu.R.

Rossy

07. 04. 2013, 18:34

Mgr. Marek Vlach z Archeologického ústavu Akademie věd ČR v Brně.
Dne 16. dubna 2013 v 18.00 hod.Velké Pavlovice
ŘÍMSKÉ LEGIE NA MORAVĚ
http://www.velke-pavlovice.cz/article.asp?nDepartmentID=85&nArticleID=5916&nLanguageID=1

čumim

07. 04. 2013, 18:53

qwintana*

07. 04. 2013, 19:44

romale: Peckově napsané

romale

07. 04. 2013, 21:15

qwintana-zdravím sudetský sousede-Pro nás je důležitý,že když k nám valilo těch 12 legií,byly rozděleny na dva proudy(od Vídně a od Mohuče),šli si to vyřídit s markomanským králem Marobudem a ta větev od západu údajně dorazila až do poohří.Tak máme co objevovat.Pozdrav za ceduli okresu.R.

Rossy

08. 04. 2013, 00:18


To by byla asi mapka k tomu co vzpomínal romale.
http://www.neu.antikefan.de/images/kampf_um_germanien_lbs.jpg

Mikeš13

08. 04. 2013, 08:11

hypo1: Ukaž mi rozsáhlejší výzkum (Genomac). Není. A znáš to - statistika je přesná věda s nepřesnými čísly .

jose68

08. 04. 2013, 19:14

Chodím se sem jen"přiučit" - a tohle je docela výživná diskuze - takže díky - a GRATULACE k nálezu

Bajo72

08. 04. 2013, 19:23

velká gratulace a díky za poučný článek.. ..

romale

09. 04. 2013, 13:03

Dík za článek o Chorvatsku-již jsem tam reagoval.Byl jsem v Reichu a tak nebyl čas,teď ho mám dost(skolil mě virus)Taky něco pro Tebe. http://www.istraweb.net/webcam/porec/?ttt=1365504895

scyth

10. 04. 2013, 15:43

pekne, zda sa ze presne tuto Faustinu som nasiel aj ja. tiez na mieste kde som nic rimskeho necakal :)