Úvod / Články

Sklamanie z Hakla

15. 08. 2006 Autor: aSton(e) 7088× 38
Nazdar! Dostal som typ na jedného Hakla, ku ktorému som sa však mohol vybrať konečne až teraz. Radosť po príchode bola obrovská, stál priamo pred domom, nie na dvore a mohol som ho obzrieť takmer v celej kráse. Aj s majiteľom sa dalo výborne porozprávať. Tak sme ho nafotili mobilom, za čo sa chcem poďakovať kamarátovi wiktorovi. Pod plachtou sa usídlili osi, ktoré nás dosť obťažovali ale to mi neuberalo na radosti z tohto kúska. Svetlá boli MADE IN CZECHOSLOVAKIA ale to som si pre seba ospravedlnil tým, že tam boli dodatočne ako náhrada za zničený originál. Ani ten kríž sa mi nepozdával, nejako mi tam chýbala biela linka okolo ale to som tiež hneď ospravedlnil tým, že je už slabo vidieť alebo je úplne vyblednutá. Doma však po prezretí fotiek a hľadaní na internete moja radosť klesla na bod nula. Áno, žiadny Sd.Kfz. 251 to nebol. Bola to len obyčajná TATRA 810 alebo OT 810, ktorú si niekto prefarbil na maskáč WH. Jedna maličkosť mi tam však stále nesedí, a to je výfuk. Na žiadnej TATRE 810 som nevidel takýto výfuk. Na Sd.Kfz. 251 taký je ale je tam jeden rozdiel, a to taký že u Sd.Kfz. 251 je vývod výfuku hneď navrchu a tuto je približne v strede. Pôvodne som rozmýšľal aj, či priehlbinka s odpadnutou farbou (viď posledný obrázok) nemôže byť po guľke, ale keďže ide o TATRU 810 zdá sa mi to nepravdepodobné.

Zostáva mi na záver len konštatovanie, že aspoň som sa naučil rozoznávať Sd.Kfz. 250, Sd.Kfz. 251 a TATRU 810...a ešte dve otázky: aj TATRE 810 sa hovorilo Hakl? Nemeckým Sd.Kfz. 250 aj Sd.Kfz. 251 sa hovorilo Hakl alebo len jednému z nich?

aSton(e)

 Autor: aSton(e)

Komentáře

Machar

15. 08. 2006, 11:00

Tomu se nediv, kolik máš dneska na světě pravejch SdKfz 251? Jeden je tuším na Slovensku, jeden v Polsku, Rusáci taky nějaký mít asi budou, ale třeba v Česku není ani jeden!

kimcid

15. 08. 2006, 11:05

rusáci maj všechno.proto po shlédnuti většiny evropskejch muzei tvrdim že rusáci jsou v tomhle nejlepši...a ve většině případu to maji funkční

SYKORA

15. 08. 2006, 11:06

Machar: Tak odkud byl minulej rok ten Originál "Hakl" na akci Cihelna 2005 ??

rommel_hrp6

15. 08. 2006, 11:10

Na akci Cihelna byl loni original hakl, jeho majitelem je soukromy sberatel Lada Lehar. Takze diky jemu u nas originalni hakl je!

zetmen

15. 08. 2006, 11:10

Ten "Hakl" byl od Lehara. Je to nejvetsi sberatel nemecko techniky u nas. Bylo to tusim D-ecko (Sdkfz 251 ausf. D) Taky tam bylo predelany OT 810 na Sdkfz 251 ausf C

SYKORA

15. 08. 2006, 11:14

jj letos jsem se s panem Lehárem seznámil na Cihelně ale nevěděl jsem že ten Hakl byl jeho

zetmen

15. 08. 2006, 11:17

je a taky 8 tina a 18 tuna a dalsich asi 50 kusu unikatni techniky. Chtel bych být dedicem

SYKORA

15. 08. 2006, 11:19

O ty 8 a 18ti tuně jsem věděl ale stím Haklem mě opravdu překvapil

Ander

15. 08. 2006, 18:21

To si myslel,že tam nájdeš originál hakla?Optimista..

golfkiller

15. 08. 2006, 19:26

to je fuk ze to neni origos , ja bych chtel iOT810 mit na dvorku

manowar

15. 08. 2006, 19:40

ja byl tak pred 10 lety nekde u Ostravy a tam byl u tech pevnosti i hakl, lozili jsme v tom, ale je mozne ze by to nebyl nemecky ? ale ta zminovana Tatra?

DFC

15. 08. 2006, 20:15

manowar: Jestli myslíš památník Ostravské operace, tak to bylo "Ótéčko", pár rezavých kanónů a (tuším) Sůčko. Stav rok 1998. Ví někdo, jak to muzeum vypadá dnes?

aSton(e)

15. 08. 2006, 22:51

a mohol by mi niekto teda odpovedat na otazku: aj TATRE 810 sa hovorilo Hakl? Nemeckým Sd.Kfz. 250 aj Sd.Kfz. 251 sa hovorilo Hakl alebo len jednému z nich?

Průkopník

16. 08. 2006, 00:15

DFC:Je zavřené(dočasně?)

Stefan

16. 08. 2006, 07:30

aSton(e) ty si pablb... mne už by bolo fuk či to je Hakl alebo OTéčko ale bol by som šťastný ako blcha... ber to tak, že aspoň niečo. JA nemám možnosť dostať sa ani k OTčku a nie ešte k Haklu... teda no... BAnská BYstrica to istí ale s nimi sa nedá vyjednávať o odkúpení

Mishut

16. 08. 2006, 07:44

Nejsem sice odbornik na techniku, ale na www.panzernet.net jsem se dočetl, že původní název byl HkL 6 - tak tomu začali okupovaní češi říkat Hakl. Podle mě to ale dost zdomácnělo, takže když někdo mluví o Haklu, může mít na mysli Sd.Kfz. 251, 250, 253... ale klidně i o OT810.

ry777

16. 08. 2006, 09:00

aSto(e): Napíšu to málo, co vím. V roce 1937 vznikl střední obrněný transportér, který byl postaven na podvozku dělostřeleckého tahače Zugkraftwagen 3t  (Sd.Kfz.11) . Součástí podvozku typu "H kl  6p" bylo 6 párů navzájem se překrývajících pojezdových kol, napínací a hnací kolo. Pás měl 58 článků vybyvených gumovými polštářky (šířka 280 mm) atd. Mám ale stejně za to že slovo "Hakl" vznikl až po válce. Komu s Čechů by se chtělo vyslovovat - Mittlerer Schutzenpanzerwagen. Ale třeba se pletu

cybernetic

16. 08. 2006, 09:17

tiež som našiel "Hakla"na východe SK


http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=2887&mm=1&vd=1

aSton(e)

16. 08. 2006, 14:18

cybernetic: no vsimol som si uz davnejsie a podla tvojho som porovnaval ten moj
Mishut, ry777: diki za info ale presne to asi nikto nedokaze povedat
Stefan: no veď som bol stastny ako blcha ked som to objavil, teraz som uz len stastny ze aspon nieco. clanok som pisal ked som bol akurat sklamany ze to nie je origo

joseph

16. 08. 2006, 19:22

len obycajna Tatra 810?Co by kto za nu dal....Tato da sa napisat napodobenina zrejme pochadza zo serie ktora bola urobena zaciatkom 90 rokov v Dubnici,jednou sukromnou firmou,amli na to odbyt smerom na zapad,ale par ich tu zostalo.No mat taky riginal nemecky HAkl s benzinovym motorom ,to je uz ine...viem kde taky je uz vela rokovcaka ,ale renovacie sa asi nikdy u sucasneho majitela nedocka

dolin

16. 08. 2006, 19:53

Jinak na  mém webu je Sd251 p.Lehára vyfocen velice krásně a má namontovány origoš zadní vrata s origo kamufláží!!
(galerie Zvole 2006)
Dolin

aSton(e)

16. 08. 2006, 22:13

dolin: dovolil by som si oponovat. na fotkach mas Sd.Kfz. 250 a nie 251 ako pises. 251 mali ine zadky, 250 ich mali skosene a 251 take zahnute hranate(neviem ako by som to opisal )

Fíkus

16. 08. 2006, 23:20

Hele, OT 810 má jinej vejfuk, uplně jiný bočnice, a hlavně nad prostorem řidiče pancéřovou desku. Tohle je Sd.Kfz 251 ausf C. Takže to hakl je. Sice má například pneumatiky z OT 810, světla. Armáda po válce požívala pár originál haklů ppo wehrmachtu, tak tohle bude jeden z nich. Předem upozorňuju, že se nehodlám s nikým hádat. Za tímhle si stojím. Kdo nevěří, ať si v GOOGLE nebo jinejch vyhledávačích najde OT 810, a zjistí, že má uplně jiný boky, atd, atd, atd

NIKI7

17. 08. 2006, 11:15

Po válce používala naše armáda hodně kořistní techniky. Fíkusův příspěvek má něco do sebe, i s těmi bočnicemi. OT 810 má bočnice svislé (jako sdkfz 251 D), či ještě lomené v půlce, ale tato korba skutečně odpovídá verzi C. Obdobně si přestavěli pražáci OT 810 na sdkfz 251 ausf. C, ale údajně to byla totální přestavba, včetně nýtování (nebo jeho imitace).

aSton(e)

17. 08. 2006, 12:00

Fíkus, NIKI7: rad by som vam veril ale tento voz ma bocnice(resp. blatniky) pri vyfuku zalomene tak ako OT 810. s tym vyfukom mas parvdu nad tam som aj ja rozmyslal ale na ziadnom sdkfz som nevidel bocnice(blatniky) s takymto dlhsim zalomenim ak vies co myslim. takze to bude asi nejaka skladacka

aSton(e)

17. 08. 2006, 12:24

a este OT mam koniec blatnika v predu vodorovny a svetla su tiez na tej vodorovnej casti, sdkfz C ma trochu zalomeny koniec blatniku a svetla ma pripevnene na tej zalomenej casti

korčagin

17. 08. 2006, 14:43

Ty transportéry jsem zažil na vojně v 80-tých letech. Oficiálně měly název OT 810,ale vojáci včetně lampasáků jim neřekli jinak než "hakl". Por.89 se vyřazovaly z armády a daly se i odkoupit. V Opravnách vojenské techniky ve Šternberku se dala perfektní uloženka koupit do 15 tis.Kčs.

Fíkus

17. 08. 2006, 22:42

Blatníky jsou divný. Nejsou z Aufs C. Pokud je to předělaný, tak ten člověk je blázen, protože by musel ufiknout korbu od blatníku, do poloviny korby a navařit tam to zalomení. Jinak to hnací kolo je z OT 810. Pásy jsou divný nezdaji se mi. Jestli máš možnost tam zajet, tak nafoť pásy, a ty skříňky na vercajk na bokách korby, a nějaké náhodné detaily. Podle toho Ti budu schopnej říct, o co jde. Buď je to válečněj hakl z komponentama z OT 810 - přední kola, pásy, hnací kolo, světla. Nebo je to totální předělávka...

Fíkus

17. 08. 2006, 22:46

Pak se mi nezdají sváry na boku korby, a originál Hakl má výfuk jen na jedné straně, myslím, že napravo

aSton(e)

18. 08. 2006, 17:51

Fíkus: jasne fotky dodam hned ako budem moct. mam totiz dost velky zaujem aby sa to objasnilo a som rad ze sa mi snazis pomoct (sampzrejme aj ostatni ) nafotim tie detaily co pises + nejake dalsie a poslal by som ti to na mail. ozvy sa mi pls nech viem kam mam potom poslat foto.diki

Fíkus

18. 08. 2006, 20:32

pošli to na
vomela@seznam.cz

Mauserk98k

22. 08. 2006, 10:29

ted se to tam spravuje za nekolik milionů a maj tam tu ot810 (v čs zbarvení)což je hrůza když je to památník -ostravské operace- pak 2 téčka, su, hafol děl, minomet,.... nic ale není maskovany, vše zelené

WH44

26. 08. 2006, 17:36

Je to OT 810,který se někdo snažil předělat na Sd kfz 251 C. Takových upravených haklů je u nás více.

dolin

29. 08. 2006, 09:31

To aSton(e): Tak si taky dovolím oponovat!!! Sd.251 je "dlouhá housenka" a Sd.250 je "krátká housenka"!!! A OBĚ MĚLI VERZI SE SKOSENÝM ZADKEM I S HRANATÝM ZADKEM (jak OT 810). Jde o Sd251 B a C, déčka byly se skoseným zadkem tzv. NEUE ART!!! To NEUE ART znamená úsporu materíálu a zjednodušení výroby .
A na fotkách mám právě Sd.251 Ausf.D (od p.Lehára - a aj sem v něm seděl a jel!!)
A pánové rozdíl OT810 a Sd.251 je velmi značný!!
OT 810 má zcela jinou masku (větší a širší), jiné bočnice, zadek,......o podvozku ani nemluvím,...
link na Sd.250
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waffen/Bilderseiten/sonderkraftfahrzeuge-R.htm#250-1
link na Sd.251
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waffen/Bilderseiten/sonderkraftfahrzeuge-R.htm#251A

Dolin

aSton(e)

01. 09. 2006, 17:30

dolin: zas som o nieco mudrejsi
Mauserk98k: pravdu vravis, pred par dnami som tam bol a tiez som bol sklamany ze tam bolo OTcko. a navyse muzeum zvnutra rekonstruuju a pred vchodom stoji velky modry kontajner co neposobi prave najlepsie ale OT by si nasiel aj pri muzeu SNP ten je aspon maskovany.co narobis, ti co to tam davali si asi povedali ze obycajny clovek co tam pride nerozozna OT od sdkfz.
WH44: tiez si myslim. takych prerobenych ot bolo dost vidiet aj na tom Kursku v Lysiciach co som na fotkach videl

aSton(e)

01. 09. 2006, 17:35

oprava: to OT pri muzeu SNP neni maskovane je zelene. este jeden hakl tam je ale to neviem ci je origo alebo ot

Fíkus

02. 09. 2006, 14:07

Ještě pro Dolina:
Hakl ausf B a C se liší předkem. Jinak týhle OT 810 chybí k podobnosti s Haklem ausf C je pár detailů.

DavidJelinek

16. 05. 2012, 22:46

Je to ot