Úvod / Články

Smutné miesto

08. 12. 2011 Autor: pydusko 6656× 53
Mám príbuzných v Zborove, ktorí bývajú pár metrov od cintorína. Vždy ked tam prídem, nedá mi, aby som nenavštívil to miesto. Vždy rozmýšľam, kam dospela mašinéria vojny, pozerajúc na náhrobné kamene, čítajúc mená a hlavne vek obetí nezmyselnej vojny. Nie som obdivovateľ nacizmu ani fašizmu, ale je obdivuhodne, s akou pietou sa o svojich padlých vojakov stará nemecká strana. Ludia, ktorí mali svoje sny, svoje túžby, svoje ciele, muži, mnohí z nich sa ani mužmi nemohli nazývať, ved boli ešte len deťmi. Zámerne som fotil tých, čo nemali ani 18 rokov, či takých, čo padli v deň svojích narodenín a iste chceli tento deň prežiť úplne inak a úplne inde. Na záver vety z pamätnej knihy, ktorá je na cintoríne pripravená pre návštevníkov. Sú adresované vojakovi, čo ma na náhrobnom kameni fotografiu. Je to odkaz od jeho vnukov, pochádzajúcich s Poľska: Drahý dedko, aj dnes sme tu boli, no už bez Tvojej dcéry, ktorá nedávno umrela. Milé a zároveň veľmi smutné. Cesť a Pamiatka všetkým, ktorých životy prerušil nezmysel zvaný vojna.

Pydusko

 Autor: pydusko

Komentáře

dzamuch

08. 12. 2011, 12:17

moc poučný článek a zmého pohledu s tebou ve všem souhlasím,jo některé národy jsou o dost dál než náš a to v dost věcech.

SALLMON

08. 12. 2011, 12:44

Tam to moc dobře znám..dost "silné" místo..

Dlouhán

08. 12. 2011, 15:20

"Lidstvo" je prostě i přez svojí historii,ze které by se mělo konečně už poučit ,pořád na prvním místě v zabíjení a to i svýho druhu..nejagresivnější tvor na zemi !!!!

kamzik

08. 12. 2011, 15:28

v katastri obce Zborov sa nachádza ešte jeden cintorín z prvej svetovej vojny , tá zasiahla tento kraj oveľa tvrdšie! skoro v každej susednej dedine alebo okolo cesty medzi nimi sa nachádza vojnový cintorín prípadne hrob neznámeho vojaka z prvej alebo druhej svetovej vojny , Ak človek prechádza okolo tých cintorínov, pozastaví sa pri nich , prečíta koľko ľudí tam odpočíva a predstaví si čo sa tam muselo diať počas vojen . Tak sú to podľa môjho názoru veľmi kruté predstavy . Bohužiaľ je to naša história , a preto nesmieme dopustiť aby sa na nu zabudlo !

ridick

08. 12. 2011, 15:54

Kamzik ma pravdu je tam este jeden cintyr este z tej prvej vojny s tyma drevenyma krizami este na zaciatku obce z tej lavej strany naproci hradu...su tam myslim rusky vojaci a kusa vysej v lesiku mas i zakopy ww1

dabac

08. 12. 2011, 16:19

Tiež ma udivuje a obdivujem ako vznikajú nemecké vojnové cintoríny, ako sa o ne nemecká strana stará. Tie "naše" vyzerajú teda hodne ošumelo. Myslím tým nielen vojnové hroby slovenských vojakov, partizánov, ale aj hroby rumunskej a bývalej sovietskej strany.... Obávam sa, že hodne ľudí sa na tieto hroby pozerá ešte cez prsty a s určitou nechuťou prameniacou z pretískania tejto témy v minulosti.... Keď som ale na "dušičky" videl koľko sviečok horí na vojnových hroboch vo Zvolene, mal som dobrý pocit, ž esnád tak skazení ešte nie sme .......

pliza27

08. 12. 2011, 16:49

máš pravdu, letos se mi povedlo dohledat, kde je pohřben můj praděda. Je pohřben na vojenském hřbitově v italském Feltre. Tamní hřbitov kde jsou pochováni vojáci Rakousko-uherské armády je udržovaný,přesto, že pro Itali to byli nepřátele. Hroby našich vojáků, kteří zemřeli v lazaretech kupříkladu u nás ve Šluknově, nebo Varnsdorfu jsou naprosto neudržované bez označení. Přesto že se jedná o čestné hroby, o které by se měla obec starat. No už pomalu chystáme se spolkem nápravu. Zakoupil jsem fošny a přez zimu nám tesař udělá 41křížů pro ty kluky co tu leží.

Sturmovik

08. 12. 2011, 17:16

Za celou upravou nemeckych vojnovych cintorinov na vychodnom Slovensku stoji aj menej znamy fakt. Zamerne neuvediem nazov firmy, ale tato firma sa na takychto upravach krasne nabalila. Filozofia firmy spociva v zrovnani celej plochy a osadeni krizov, ktore su osadene na miestach, ktore su skor symbolicke. Tieto krize sa nemusia vobec nemusia nachadzat na mieste hrobu. Ako opozitum mozem uviest cintorin v katastri nedalekej obce Stebnik. Ak mate cas, navstivte tento cintorin. Pochopite, ze upravy cintorinov stracaju na piete ak sa na tom niekto slusne nabali...Cintorin v stebniku bol opraveny dobrovolnikmi ze isteho KVH, za takmer symbolicku sumu. Kopec cintorinov sa nachadza hlavne j v lesoch, v miestach bojov. Az tam si clovek uvedomi skutocnu krutost reality...Jednos a vsak musi nemcom uznat. Dali si zalezat na evidencii svojich vojakov, takze nie je problem dohladat vojaka aj po viac ako 60 rokoch od skoncenia vojny...

Cest ich pamiatke..

NeCrY

08. 12. 2011, 17:20

Pro info:
Pokud někdo najde mrtvého vojáka, má kdykoliv možnost kontaktovat mne, UC, ruskou ambasádu nebo Volksbund, nikomu se nebrání aby zesnulí byli na podobných místech pohřbeni...

Kansan

08. 12. 2011, 19:21

NeCrY... nikomu se nebrání aby zesnulí byli na podobných místech pohřbeni... ...jako TO je VTIP??... viděl jsem vykopané zákopy ....lidské kosti....zbytky rezavých plechu z obalu Německých masek....Ty ID známky a další šmuky prošly zcela jistě tímto Webem stačilo by TROCHA mravenčí práce a VĚDĚLO by se kterého DAREBÁKA ,,válkaře,,je to ,,arbait,,...........Nejsem nadšený z toho že Německý népis je nad Slovenským,ale co chtít po Štátu čo bol ŠTÁTOM ..............přidal bych PŘÍBĚH jak Němčouři vykopávali svoje,,kamaráten,,a ONI to byli dva UBITÍ VĚZNI z pochodu SMRTI!!! Co myslíte?Dali ty kosterní ostatky do rakve...třeba i JEN papírové???Je hrob po,,vykopávce ,,UPRAVENÝ ....kurňa není TO na můj temperament zrovinka dobré téma....Čert s nima

Kansan

08. 12. 2011, 19:24

Pydusko-nafoť příště jak vypadá hřbitov z 1 Světové války....Děkuji

sergej v. z.

08. 12. 2011, 19:25

Sturmovik tu históriu poznám. A chválim činnosť klubu. Ale každá minca má dve strany.

Gerlach-G1

08. 12. 2011, 19:52

Kdysi jsem v německu odbočil z hlavní silnice na vedlejší abych se mohl v lesíku vy....t ,páč už bych to nikam dál nestihl.Vlezl do lesíka a koukám že to nebyl lesík ale jenom pás lesa oddělující obrovskou louku od zbytečných pohledů ze silnice.Na té louce byli krásně seřazeny černé mramorové kříže jeden vedle druhého ve tvaru železného kříže s popisky padlích účastníků bojů 2 světové války.Uchvacující pohled - z jakou precizností bylo o toto památné místo postaráno.Tak mě tak smutně napadlo zdali jsem u nás vůbec někdy viděl takhle zaopatřené válečné pietní místa.

NeCrY

08. 12. 2011, 19:59

Kansan [19:21 - 8. 12. 11 ]
jistě, člověk nabídne pomocnou ruku a hned o ni přijde. Zamysli se nad tím co jsem dříve napsal, než se začneš do někoho nazouvat. Nevtrhuj prosím části vět z kontextu, děkuji. PS: pokud vidíš lidské kosti a neohlásíš to, myslíš že to je korektní přístup?

hypo1

08. 12. 2011, 20:22

Pěknej hřbitov a je škoda, že tam těch šmejdů německejch neleží ještě o pár stovek tisíc víc Tady u nás je taky takový smutný místo, jmenuje se to tam Ležáky.

NeCrY

08. 12. 2011, 20:34

hypo1 [20:22 - 8. 12. 11] říká ti něco branná povinnost?

Kansan

08. 12. 2011, 20:35

NeCrY-Nebuď vztahovačný-byl TO jen zčásti POVZDECH a z druhé půle jen konstatování NESKUTEČNÉHO přístupu Ty kosti jsem posbíral a dal do nejhlubší jámy...zasypal částečně hlínou...a potom jsem posbíral plechovky a PET láhve a dal je také do díry....TO aby další,,válkaři,,zase nevykopali co jsem OPRAVDU pietně,,pohřbil ,,Kamaráten BY kukenzi,,na zapalené Vonné tyčinky nad jejich novým domovem

Kansan

08. 12. 2011, 20:38

NeCrY...jinak zapaluji tyčinku nebo čajovou svíčku pokaždé TAM kde najdu Hafanskou známku TO je 

halfzwaar

08. 12. 2011, 20:53

Mně se stejně nejvíc líbí památníčky po vesnicích, které se stavěly ve 20. létech. Poměrně zajímavé je, že tam, kde mám chalupu, na tom památníku je asi dvojnásob tolik jmen, než kolik je dnes v osadě hlášených osob k trvalému pobytu. Nejsou to žádné Sudety, všichni se prostě v 50. letech odstěhovali za prací do velkého města, kde dostali byty.

nufino

08. 12. 2011, 21:29

U nás v dome žije pán Pavol U. ktorý bol účastníkom pochodu smrti, napisal aj knihu dokonca už aj druhé vydanie.Čítal som ju,ale dalo to zabrat . Občas k nemu zajde na kus reči.Vela spomienok /faktov/vydavatel nechcel uverejnit.Bol aj záujem o natočenie dokumentu ,po stopách pochodu smrti.Ale nakoniec ukazal pár miest kde boli pochovaní /zahrabaní

milda70

08. 12. 2011, 21:48

hypo1: znal jsem chlapíka kterej byl s wehrmachtem u Stalingradu a měl to štěstí že přežil i zajetí. Rozhodně to nebyl žádnej lidojed ani hrdlořez. Jen měl smůlu že se na něj vztahovala branná povinnost. Nebyl to žádnej nácek ale jen tenkrát mladej kluk kterýho smetla doba. Tak jako tisíce jiných , na obou stranách. Ne každej kdo tam leží je vrah.

Kansan

08. 12. 2011, 22:08

nufino-VŠE se pokus zadokumentovat....třeba jen nahrát na diktafón...ŽEL i dnes po 65 letech se snaží historii stéle nějak KŘIVIT Řekni mu že bys chtěl nahrát hlavně TY pasáže které vydavatel ZRETUŠOVAL...že se TO nesmí ZAPOMENOUT!!protože má zodpovědnost za ty co zemřeli i za ty co se nedožili

zero

08. 12. 2011, 22:28

milda70 - dobře jsi to napsal.

dabac

09. 12. 2011, 11:24

Tie nemecké cintoríny sú naozaj robené s precíznosťou Nemcom vlastnou, ALE.... naše (rozumej vojnové cintoríny tuzemské) cintoríny boli spravené rovnako dobre! Výtvarne a architektonicky prešpekulované, žiariace novotou. Uvediem niekoľko príkladov, ktoré snáď pozná každý (minimálen na Slovensku): Svidník, Dukla, Slavín-BA, Zvolen-sovietsky, Zvolen-rumunský, Liptovský Mikuláš. Všetky tieto "centrálne" cintoríny (a zároveň pamätníky) boli vystavané z travertínu, riolitu, mramoru, žuly....osadené vzácnymi drevinymi, sochami a plastikami, na mnohých hroboch dokonca s fotografiami. Tam, kde boli hromadné hroby (bratské mohyly) boli tieto pene označené a pokryté trávou, alebo kríkmi. Všetko by bolo ok, keby sa o to dnes niekto staral! Nie firmy, ktoré sa naozaj potrebujú len rýchlo nabaliť a opraviť len to, čo je zmluve zakotvené, ale dobrovoľníci, spolky, kluby- všetci títo nadšenci s podporou a peniazmi mesta by sa o pamätníky vedeli postarať oveľa lepšie. Obávam sa však, že problém je ajtak niekde inde- mentalita. Pred rokom bežala v TV na Slovensku séria reklám na minerálne vody Bonaqua(?). V jednej sekvencii mladí ľudia "športujú" na lúčke a prezentujú svoj zdravý životný štýl súvisiaci s konzumáciou spomenutej vody. No, ono to nebola lúčka. Títo mladí "cvičenci" vyskakovali, poskakovali a cvičili aerobik na jdnom z hromadných hrobov na Bratislavskom Slavíne. Nevedomosť? V žiadnom prípade nie! Sú vyvíšené meter nad tereénom a každému absolutne zrozumitelné....Toto je mentalita, s ktorou tu musíme operovať- primitivizmus, neznalosť a absoltna neúcta

hypo1

09. 12. 2011, 11:50

milda70: Napsal jsi to hezky, ale zní mi to naprosto stejně jako když dneska komunisti píšou, že prokurátorka Brožová-Polednová, která poslala na smrt Miladu Horákovou, byla vlastně jen mlaďoučká hloupoučká holka, která je nevinná, protože se řídila zákonama, co tehdy platily a že ji jen semlela doba Některý zločiny prostě nejde takhle krasopisně omlouvat.

lizin

09. 12. 2011, 12:25

Ano hřbitovy mají pěkné,joko na přehlídku,pak vidíte pomníky a hřbitovy v česku,slovensku,polsku,a je vám hamba,že na naše nikdo nemyslí,a navíc co je z mosazi, bronzu je hned ukradeno.To je o mentalitě.Naví spolek z Kasselu,dostává štědré dary od sponzoru a pozustalých.Ale,jinak ,ano byly to mladí kluci,taky chtěli žít,ale co zpusobili v evropě,kam přišli tam byl jen zmar a smrt,zkáza, bolest,utrpení nevinných lidí.Hitler měl heslo-kam vstoupí noha německého vojáka, tam navždy zustane,ano zustane,ale vpodobě kostí na hřbitově.Takže já bych tak slzu neronil,ono to pak vypadá,že oni byli oběti a my ten agresor

lizin

09. 12. 2011, 12:37

Jinak ještě doplním,vím asi 30 hrobech němcu,ruzně pochovaných po lesích v okolí Zlína,psal jsem i do Volksbundu do Kasselu,i české firmě co je exhumuje,a není zájem,ano pošlete nám gps souřadnice,a skutek utek, muj děda je po frontě pochovával, takže znám i jejich jména a mám opsané jejich známky,takže to taky není uplně košer. to jen tak pro zajímavost

fagin

09. 12. 2011, 19:34

Germáni jsou náš odvěký nepřítel, když mohli tak uškodili. Dostali co zaseli.Můžem být rádi že ještě jako národ existujeme. Kdyby vyhrálí WW2 tak máme hroby na sibiři. Ale když to nešlo silou ta nás zlikviduje EU a to to jim šlo od začátku.

milda70

09. 12. 2011, 20:39

hypo1: asi jsi nepochopil to co jsem napsal. Ale to máš buřt. To by tady byla zase debata na hodně dlouho.

NeCrY

09. 12. 2011, 22:21

Lizlin: mas email
fagin: doufám, že ti není víc než 12, protože to by jinak znamenalo že se při studiu historie a psychologie někde stala chyba. Navíc samotný smajlík na konci tvé poznámky .. ok, asi jsi to myslel s nadsázkou a záměrně přeháníš, buď jsi diletant nebo máš zajímavý smysl pro humor. Je mi líto že musím podobné věty číst u zajímavého článku.

Osobně mám v rodině strýčky, kteří byli v RAF, WH i RA a všichni byli z jednoho domu a jediné v čem se lišili byl rok jejich odvodu, nikoliv politická, rasová či národnostní orientace. Všichni by řekli jediné: kulka nebo na frontu, tak si vyber demokracii

fagin

10. 12. 2011, 12:42

NeCrY: chlape není mi 12 ale 60 a myslím že jsou tu dvě roviny problému, jedotlivec a stát. Někteří němci do války samozřejmě nešli dobrovolně to je mi jasné nejsem blb ani zaostalý. Ale jako národ šli do války s fanatickým nadšením to nemůžeš popřít. A kdyby válku vyhráli tak by se to nadšení a pocit velikosti přenesl na všechny.

NeCrY

10. 12. 2011, 16:46

škoda že ten "fanatismus" (tehdy) pramenící z nevědomosti, hlouposti a zaostalosti, podpořené ekonomickou a sociální situací...setrvává dodnes

AZRAEL

10. 12. 2011, 20:20

nie vsade sa nemecka armada spravala ako dobrodejci -chlebodarci a urcite nie v rokoch 44-45. V 39 bola situacia uplne ina nebol dovod ku agresii na nasom uzemi ale na vychode bola situacia ina doporucujem film - Иди и смотри

Osterhuber

11. 12. 2011, 08:06

Tak už tady zase kapají slzy nad hroby německých hrdinů....chudáčci povolaní.. nedávno se tady také takto plakalo nad hrobem tankisty essesáka taky hrdiny...
myslím, že je škoda dělat jim hroby. Fašounům stačí díra u silnice. Škoda že jich tam neleží víc.

NeCrY

11. 12. 2011, 12:18

slova jak z mramoru. ta jadrná mluva....zbytek citátu si dohledejte (Tajemství hradu v Karpatech)

Wilhelm.K

12. 12. 2011, 22:22

Z komentaru nekterych ubohych lidi se  mi chce zvracet. Je videt, ze ani po vice nez 20 letech nezmizelo zlo, ktere dokazali bolsevici vypestovat v nasi populaci. Vyrok, ze nekdo patri do diry u silnice je fakt hoden skutecneho "inteligenta"

jura99

14. 12. 2011, 12:31

na hrob mají právo. Na lítost nebo dokonce uznání či chvalozpěv v ŽÁDNÉM případě !!! Ač sice odvedenci, byli nástrojem smrti a utrpení půlky světa. Jsou zodpovědní za destrukci ČSR a vykradení jejího majetku. V neposlední řadě umožnili nástup komunistů k moci. Připomínat tyto lidi je nutné jenom v souvislosti s tím, jak zaslouženě je Rusové převálcovali svými tanky, či rozstříleli dávkami z PPŠ.

milda70

15. 12. 2011, 12:23

Seaker: rusové je převálcovali svými tanky, či rozstříleli dávkami z PPŠ. A ČSR se stala na dlouhé roky kolonií SSSR. Takže jsme vlastně skončili mezi poraženými .

rejjack

16. 12. 2011, 02:47

milda70: to vůbec není pravda. Mezi poraženými jsme skončili až ve studené válce, ale ta porážka nebyla až tak tragická... Jak tvrdil velmi prorocky gen. Homola (popravený Němci), "...za 30-50 let komunismus nebude, bude zde však národ, kdežto za vlády Němců by za 20 let byl národ zničen.."

rejjack

16. 12. 2011, 12:10

Wilhelm.K: Obávám se, že ono "zlo" nevypěstovali bolševici, ale samotní Němci svým chováním v naší zemi za války. Národ (němci), který na základě oficiálních zákonů a rozhodnutí státní moci popravuje malé děti (nikoliv "jen" židy), případně nechá těhotnou matku porodit ve vězení a následně po porodu ji popraví, nemá vůbec žádný nárok na slitování. Podobné hrůzy nemají v novodobých dějinách naší země obdoby a s komunisty to nelze srovnávat ani omylem. Němci mohou být velmi rádi, že Spojenci (vč. Rusů) měli dostatek velkorysosti a neuchýlili se po vyhrané válce k větším odvetným opatřením.

reb2

16. 12. 2011, 23:34

Prišli nezvaný a tu našli svoj hrob.

V-2

17. 12. 2011, 20:22

Willhelm:trošku si prostuduj co komunizmus napáchal a kolik lidí zlikvidoval, v nových dějinách nemá obdoby? viděl jsi někdy záběry z Kosova?nebo z afrických zemí? Komunismus je největší zlo
Fagin: Germáni tady byli pozváni Karlem IV a věděl proč, nebýt blbce z knírkem tak by fungovalo vše v pohodě a nezapomen , že tvořili třetinu národa v této zemi a Masaryk se nikoho neptal zda li chcou žít v nějaké České republice, mimochodem se podívej co tady zustalo, pleps a hajzli , intelegentní lidí emigrovali v několika vlnách, hrdost ? na co??!! na ten bordel tady...

V-2

17. 12. 2011, 20:22

Willhelm:trošku si prostuduj co komunizmus napáchal a kolik lidí zlikvidoval, v nových dějinách nemá obdoby? viděl jsi někdy záběry z Kosova?nebo z afrických zemí? Komunismus je největší zlo
Fagin: Germáni tady byli pozváni Karlem IV a věděl proč, nebýt blbce z knírkem tak by fungovalo vše v pohodě a nezapomen , že tvořili třetinu národa v této zemi a Masaryk se nikoho neptal zda li chcou žít v nějaké České republice, mimochodem se podívej co tady zustalo, pleps a hajzli , intelegentní lidí emigrovali v několika vlnách, hrdost ? na co??!! na ten bordel tady...

V-2

17. 12. 2011, 20:23

pardon: Komunismus

V-2

17. 12. 2011, 20:34

Kosovo nechci spojovat z komunizmem, jen s tím že lidi umí být svině v každé době a za ruzných okolností, nemužeme o nějakém národu říct, že jsou svině a je škoda, že jich neumřolo více, tím se dostáváme na stejnou rovinu s těma co to celé vymysleli, vedli k tomu ostatní a at už fanatismem nebo násílím, nejsou na to pyšní...lidstvo se nikdy nepoučí dostatečně!

V-2

17. 12. 2011, 20:37

Wilhellm: promin...mělo to byt pro - rajjack

HonzaH

17. 12. 2011, 22:29

Stačí se podívat co v poslední době napáchali američani,všichni lidé se ve válce chovají stejně a chtějí si zachránit svůj krk.

V-2

18. 12. 2011, 00:04

HonzaH: zbytečně jsem tady rozčílil, jak se rado háže vše do jednoho pytle, ale už na to kašlu..chci se optat máš taky F 70?

HonzaH

18. 12. 2011, 21:06

V-2-mám,nějakej dotaz??Meil honzaharasta@seznam.cz

Sodomka

18. 12. 2011, 23:22

Zdarec, podobný hřbitov německých vojáků z II.WW je i ve Valašském Meziříčí, kde odpočívá 2.000 vojáků Wehrmachtu, co zahynuli na Moravě na konci války.

hypo1

19. 12. 2011, 12:41

NeCrY: No podle toho, co tady píšeš, bych řek, že bys ten hřbitov, co je na fotkách, ještě trošku vylepšil. Místo toho velkýho kříže uprostřed bys tam jistě zapíchnul stožár a na něj pověsil rudej prapor s černym háčkovanym křížkem na bílym podkladu a pod stožárem by se docela pěkně vyjímala socha Hitlera v nadživotní velikosti - samozřejmě jen z pietních důvodů, protože Hitler nás (Čechy) měl rád, proto nás tady vraždil prostřednictvím svejch lidí např. v Lidicích, Ležákách, Licoměřicích-Lipovci a všude jinde. A teď ještě napiš, že za všechno mohli partyzáni a atentátnící na Heydricha a já už se fakt roztrhám smíchy. Vlaj Vítr!

kulkys

20. 12. 2011, 20:58

Každej mrtvej má právo na hrob,ale nemělo by se zapomínat na to, že to byli okupanti.

rejjack

28. 12. 2011, 21:29

Jen by me zajimalo, jestli bychom strpeli podobne dustojne pohrebiste ruskych okupantu, kteri zahynuli pri okupaci v roce 68.