Textilní závaží s reklamou a propiska
Kdysi dávno jsem zde uveřejnil příspěvek s názvem Zátěžová olůvka a reklama. Jde opravdu ještě o textilií závaží, když je na jeho povrchu odlit znak produktu, název firmy nebo jeho logo, nebo dokonce popis k čemu je olůvko vyrobeno. Asi se názory budou různit a ti, kteří už ani nemohou uznat existenci takovýchto závažíček, budou vždy zastávat opačný názor. Na pár příkladech bych vám ten problém chtěl nastínit.U jednoho takového olůvka byl v diskusi uveden odkaz na numismatickou aukci v odborném periodiku v tomto znění: položka 933: "Závaží do obleku, obchod se střižním zbožím Lederer & Lion (něm. texty). Olovo jednostr. 31 mm. Lit.: SZ HK 68 (1991), str. 236-247. kor." Podle odkazu v textu lze dohledat i práci, na kterou se odvolává. Účelové známky textilního průmyslu a obchodu textilním zbožím, Světlá-Dubská Iva - Likovský Zbyněk. V koláži si můžete přečíst, že materiálem i způsobem výroby se jedná o těžítko do sukní a pánských sak. Ovšem u autorů se stal problémem na olůvku odlitý název firmy. V celé práci je takovéto olůvko jediné. Jak se k tomu staví jiní autoři a jinde si můžete prohlédnout v následující koláži. Ta rozsáhlá práce, ze které jsem použil obrázek i s textem, se jmenuje Katalog zu Wertmarken aus Österreich-Ungarn od odborníka Ericha Heislera z Rakouska. Tam obdobné typy olůvek řadí mezi Textilgewichte - textilní závaží.
Další koláží je ukázka olůvka z polské produkce. Tam snad nebude nikdo na pochybách, že jde o textilní zátěžové olůvko, i když je na něm uvedena firma, neboť je vybaveno i otvory pro přišití.
A proč ta koláž s propiskou? Imaginární pan Vosáhlo si založil firmu na výrobu školních sešitů. Pro dobré zákazníky, nebo zákazníky, kteří odeberou větší množství produktů, si nechal vyrobit kuličkové pero s adresou své firmy. Co jiného se také k sešitu více hodí. A nyní otázky. Je to ještě propiska a dá se jako propiska použít, nebo je to jen reklamní kolík? Setkáme se s tímto předmětem v ceníku - katalogu firmy pana Vosáhla? ROSSY
Přispívat do diskuze a hlasovat pro vybrané komentáře mohou jen registrovaní. Prosíme, zaregistrujte se nebo se přihlašte!
Komentáře
leopoldik
18. 06. 2020, 11:58Rossy kdyby si pečlivěji sledoval bádání rodiny Radárků.tak se dozvíš, že je
problematika textilních závaží prakticky vyřešená včetně základní typologie.
Nikde je ovšem necituješ-což je divné.
Rossy
18. 06. 2020, 12:04To: leopoldik. Ne se vším souhlasím. A s čím souhlasím si můžu přečíst ve svých článcích. A pak mne naštvalo, že někdo dal odkazy na radárkovy články pod mým jménem na německý web a já tam musel psát aby to opravili. Proto je tam také uvedeno radárek a ne radarek.
leopoldik
18. 06. 2020, 12:27OK-díky za vysvětlení!
Bylo jen divné,žes je v podstatě ignoroval.
Cin
19. 06. 2020, 19:09Z trochu jiného úhlu:
1) Olověná závaží pocházejí z dob, kdy elegance oblékání byla obecně vnímána jako žádoucí, či přímo nezbytný, projev kulturnosti. V tomto smyslu se věci dost posunuly, dnes se běžně i do ulic oblékáme tak, že bychom asi ještě v padesátých letech byly za kašpary, a to nemluvím třeba o době starého Rakouska. Sám tedy nejsem výjimkou, jak se tak na sebe koukám. Proti oděvům měšťanů doby renesance jsme vysloveně za hadrníky...
2) Není divu, že řada z nás neví, či jen matně tuší (omlouvám se všem, co dávno věděli, vědí nebo vědět vždy budou), že nějaké takové předměty vůbec existovaly, zvláště když nám z naší praxe příliš nevyplývá smysl jejich bytí. Ani když je dnes někdo z oboru, nemusí o závažích do oděvů tušit nic. Aby dnešní instalatér poznal temovák na litinová hrdla, musí mít přes padesát let a aby s ním uměl, tak asi ještě o něco více. A kdo z ajťáků za několik let vůbec pozná disketu? Budou to muset dávat do muzeí s popiskama, stejně jako my dnes dáváme sekeromlaty.
3) Rossyho propiska, jak víme, stojí patnáct korun a tisk loga na ní dalších deset. Papírník zaplatí pětadvacet a získá funkční reklamní předmět. Čili předpokládám, že analogicky "ty blajgevichty do vestiček - to maj gezamt za čtyři zlatky a oni jsou solventní dodavatel, to se rozumí, takže nechaj si tam vyrazit firmu, dva řádečky v ceně, další k tomu pak jenom deset krejcarů navíc za kus." No a Lederer, Leutter i Trautner, pochopitelně, přiobjednávají řádky, ať v módesalónech, co u nich berou, vědí.
4) Loga, značky a názvy firem jsou všude na předmětech kolem nás. Od připínáčků po auta. Když nějaké součástky, speciální nebo úzkou skupinou lidí využívané předměty odcházejí z dějin, může být značka na nich po čase jediným vodítkem pro jejich zařazení do souvislostí.
5) Skvělá věc, že jsme tady vesměs lidi co mají staré nezbytnosti i zbytečnosti rádi a co jsme ochotni o nich diskutovat a také rozčilovat se kvůli nim. Díky Vám diskutérům za příspěvky. Rossyho už nechválím, to bych se pokaždé opakoval.
Rossy
20. 06. 2020, 17:14To: leopoldik. Výborně. Tak jsi dohledal toto textilní závaží.
https://www.yoom.cz/img/65wyiaj9.jpg
https://www.lovecpokladu.cz/home/sudove-satni-nebo-jake-8053
Nyní stačí abys ho našel v nějakém dobovém katalogu.
Jinak na tomto mém odkazu je to olůvko úplně v pravo čtvrtý řádek od vrchu.
https://www.detektorweb.info/images/stories/upload/2019/71897/obr6b.jpg
cobasico
21. 06. 2020, 13:13Lederer & Lion, Na Můstku. Praha a Ludwig Leutter, Vídeň, VII okres, ulice Kostelní 8-10 - oboje jsou reklamní adresní známky/žetony. Zatím jsou známy jen jednotky kusů.
Nechápu proč je stále dokola vydávaš za textilní závaží a šíříš to mezi lidi!
Jasně ti autoři píší, že se jedná o reklamní známku! ... Od běžných těžítek se liší adresou firmy, takže ji můžeme označit za reklamní známku. ...
cobasico
21. 06. 2020, 13:25To Cin: Malá poznámečka k bodu 3). To je jen tvoje spekulace s tou analogií. Měl by jsi to své tvrzení, že to - tak jak to tu píšeš - bylo, nějak hodnověrně doložit archiváliemi, ostatně jako pan ROSSY! Jinak je to jen plácání! ...
Rossy
21. 06. 2020, 13:55To:cobasico. Tak mi vysvětli, proč tam ti autoři vůbec o tom těžítku píší a proč nepíší přímo že je to známka, ale že ji můžeme označit známku. Proč jiní autoři označují tyto už přímo jako textilní závaží. A nepiš mi prosím, že ti ostatní tomu nerozumí.
Rossy
21. 06. 2020, 14:02To:cobasico. Ve tvé logice je tedy i v té poslední koláži z Polska reklamní známka?
Rossy
21. 06. 2020, 14:18To:cobasico.Ale vážně. Napíši to samé co ty. Měl by jsi to své tvrzení, že to je jak to tu píšeš hodnověrně doložit archiváliemi. Jinak je to jen plácání!
Rossy
21. 06. 2020, 14:36To:cobasico.A víš co, napiš rovnou, že tomu nerozumí autor této práce, že plácá, vydává to za textilní závaží a šíří to mezi lidi, aby ses nemusel s tím plácáním pořád obracet jen na mne.
https://wertmarkenforum.de/Downloads/Heisler_Marken_Oesterreich-Ungarn.pdf
Je to strana 56, ale to ty dobře víš.
cobasico
21. 06. 2020, 15:19Heisler přece nikde nepopisuje, že jde o textilní závaží!
Já na rozdíl od tebe nikam nic nepíšu, nikam nereferuju, a tak nemusím své tvrzení o tom, že se jedná o reklamní adresní známky dokládat. Pohodlně mi stačí vycházet kupříkladu i z té práce z SZ HK 68 1991. ... Oni se jasně přiklání k tomu, že jde o reklamní známku/žeton. Ostatně jako jiní! ...
Rossy
21. 06. 2020, 15:30To:cobasico.A co znamená toto v jeho práci:
Beispiele für von anderen Firmen hergestellte Textilgewichte:
Leutter LudwigWien VII. Bez. KIRCHENGASSE 8-10. Schneiderzubehör.
Rossy
21. 06. 2020, 15:35Můžete být rádi, že jsem vám ten výňatek z práce Účelové známky textilního průmyslu a obchodu textilním zbožím, Světlá-Dubská Iva - Likovský Zbyněk.vložil. Ty tomu věříš a můžeš mi dát okamžitě odkaz na tu práci abych si to také přečetl.
Co když jsem si to vymyslel
cobasico
21. 06. 2020, 16:11Když okamžitě, tak okamžitě - https://imgup.cz/image/kkDr
Heisler si to vymyslel! Kde vysvětluje a popisuje, že jde o textilní závaží? On ten žeton, jen zařadil do soupisu a to je celé co udělal. Kde je nějaká literatura, z čeho tedy vychází, že by to mělo být textilní závaží!!! Ukaž mi v té práci z čeho vychází, že toto je textilní závaží. Ty si jako myslíš, že ta jeho práce je směrodatná a že v ní nejsou omyly. ...
Rossy
21. 06. 2020, 16:21A ty si myslíš, že ta práce na kterou nedokážeš ani najít odkaz, kde by se dala přečíst je směrodatná a že v ní nejsou omyly.
cobasico
22. 06. 2020, 07:53Určitě je lepší než tvoje zavádějící fotokoláže. ...
Rossy
22. 06. 2020, 07:59Rozumíš psanému slovu. Já tady dám příspěvek, kde ukazuji ty dva názory na určení a přitom jsem tu první koláž dávat ani nemusel a vy by jste ten odkaz jen těžko hledali a ty se tady na mne vrhneš jak býk na červený hadr.
Nejste tím už trochu posedí?
Thomason
22. 06. 2020, 08:09https://www.youtube.com/watch?v=lF1KLDv9PLg
Rossy
22. 06. 2020, 16:24To:cobasico. A ještě k tomu psanému slovu. Už jsem ti to jednou psal tak ještě jednou a odborně. Rozlišuj prosímtě v textu můžeme – možnost – permisiv a musíme - nutnost - debitiv. Pak ti bude jasné co znamená..... můžeme označit za reklamní známku a proč je napsáno v odkaze na tuto práci, že se jedná o "Závaží do obleku, obchod se střižním zbožím Lederer & Lion "
Rossy
24. 06. 2020, 05:39včera v 22:46
https://www.lovecpokladu.cz/home/sudove-satni-nebo-jake-8053
Rossy
24. 06. 2020, 07:49No, jestliže uvádíme příklady podobných předmětů s firemním označením, které pak ve výsledku nevidíme, tak bychom měli uvést ty, které se požívají podobně jako textilní závaží. Příkladem nám mohou být některé textilem nebo kůží potahované značkové knoflíky čalounické,použité například u sedaček, pohovek a podobně.
Rossy
19. 07. 2020, 12:41Zde jsem dohledal práci B.Thiera a do koláže vložil nález z lovce pokladu.
https://www.detektorweb.info/index.4me?s=show&i=71148&mm=1&vd=1
Zde jsem musel reagovat na tvrzení, že se jedná o žeton k přechodu mostu jak se objevilo po mém prvním článku na lovci pokladu.
https://www.detektorweb.info/index.4me?s=show&i=71188&mm=1&vd=1
Na tomto odkazu jsem prohledával internet napříč státy a hledal taolůvka, která jsou tam jako zátěžová olůvka pro textil určována.
https://www.detektorweb.info/index.4me?s=show&i=71262&mm=1&vd=1
Na tomto odkazu jsem zauvažoval, proč jsou některá olůvka nějak značena.
https://www.detektorweb.info/index.4me?s=show&i=71211&mm=1&vd=1
Právě proto jsem si vybral jedno olůvko, abych si ověřil, že se olůvka vždy vztahují k někomu kdo se zabývá výrobou nebo používáním textilní galanterii.
https://www.detektorweb.info/index.4me?s=show&i=71218&mm=1&vd=1
Zde jsem musel reagovat na tvrzení, že nesouhlasí počty oček v řetízku.
https://www.detektorweb.info/index.4me?s=show&i=71714&mm=1&vd=1
Na tomto odkazu jsem už chtěl vše ukončit a dát sem vše co jsem zjistil
https://www.detektorweb.info/index.4me?s=show&i=71897&mm=1&vd=1
Protože se stále objevovala tvrzení že to žádný historik v šatech neviděl tak jsem vytvořil ještě tyto článečky
https://www.detektorweb.info/index.4me?s=show&i=72459&mm=1&vd=1
https://www.detektorweb.info/index.4me?s=show&i=72726&mm=1&vd=1
https://detektorweb.info/index.4me?s=show&i=73066&mm=1&vd=1
https://detektorweb.info/index.4me?s=show&i=73055&mm=1&vd=1
Rossy
02. 08. 2020, 17:14To důležité z jednoho emailu.
Univ.-Prof. Dr. Hubert Emmerig Professor für Numismatik in Wien
........................ich habe mir die von Ihnen genannten Seiten angeschaut und auch das, was Herr Heisler und Herr Thier geschrieben haben...................
Ich glaube auch, dass diese Deutung der Bleiobjekte richtig ist.
Beweise sind natürlich schwierig. Ich denke, die stärksten Argumente sind die Stücke, die einen Firmennamen tragen, von dem man weiß, dass diese Firma in dieser Branche von Textilien tätig war.
Wenn ich richtig sehe, gibt es ja solche Stücke.
Bei solchen Firmen sind ja nun Wertmarken eher selten. Und wenn sie dann auch noch immer aus Blei sind, das für Marken, die von Hand zu Hand gehen, eher unüblich ist, dann scheint mir diese Deutung sehr plausibel und wahrscheinlich..............................................
Man bräuchte also Kataloge oder Angebote von Firmen, wo man solche Stücke kaufen konnte und in denen ihre Funktion beschrieben ist....................................
Rossy
31. 08. 2020, 20:17Ludwig Leutter, Wien. Zajímavé, pokud by to byly reklamní žetony, proč se vyráběly v různých velikostech jako galaterní zátěžová olůvka. Že by malá a velká reklama.
https://www.lovecpokladu.cz/findings/tree/0171/171638/004_m.jpg?1527276345
https://www.lovecpokladu.cz/findings/tree/0243/243152/001_m.jpg?1598808883
https://www.lovecpokladu.cz/findings/tree/0243/243152/003_m.jpg?1598808887