Úvod / Články

Výlet do Arden

26. 11. 2012 Autor: zubar2 6685× 19
Zdravím všechny mrcasníky,
na konci května jsem uskutečnil dlouho vysněnou cestu na dějiště bitvy v Ardenách, do Panzermusea v Munstru a na hrad Wewelsburg a rád bych se podělil o zážitky.

1. den 23.5.- středa
Vyrazily jsme asi v půl třetí ráno směr Hannover. Cesta ubíhala dobře ( kamiony ještě nevyjely) a po Německu značně rychleji a po půl deváté po 658Km jsme byly před tankovým museem v Munsteru. Krásně se zaparkuje před muzeem. Vstupné je 7 EU a opravdu je na co koukat. Začíná se tanky I.války, a pak nastanou žně v podobě německé techniky II.války. Pěkně po pořádku se propracujete od Pz I. až ke Královskému tigru. A úplně nejlepší je, že si na vše můžete sáhnout a i vylézt ( když není moc lidí). Další exponáty se týkají moderny, ale porovnání Leoparda I, II s T-55, 72 je také super. Tam mě uchvátil pevnostní tank s dvěma kanony ( je na fotce) Jinak venku je americký M48 jako prolézačka (včetně funkční optiky) No u nás by takto vydržel asi tak den a byl by rozebrán. Po tomto zážitku jsme nabraly směr na Paderborn a po 243 km jsme byli u hradu Wewelsburg. Jedná se o bývalý hrad SS, který H.Himmler vybral jako kultovní místo a kde byly uloženy darovací prsteny. Při příjezdu se zatáhlo a začalo hřmít, což podtrhlo atmosféru místa. Co se týče expozice je věnována hlavně pruhovaným mundůrům, ale co by člověk chtěl po to všem co udělali. Výhodou je volné vstupné.
Přes velkou snahu jsem nikde žádného esesáka nepotkal. Pak velmi utaháni jsme se ubytovali a zašli na večeři do hospůdky s vlastním pivovarem což se náležitě využilo. ( každý 4 kusy pšeničného)
Zde jsou stránky museí (www.panzermuseum-munster.de) (www.wewelsburg.de)

2.den 24.5. čtvrtek
Ráno po vydatné snídani jsme vyrazili do Arden a po 343km jsme dorazili do Bastogne. Na náměstí jsme se vrhli na Shermena a jali se zkloumat průstřely. Díry jsou to pěkné.( viz foto) Asi 300m od náměstí je malé museum ( malé je jen prostory) a je přecpané exponáty. Vše můžete zkoumat zblízka.
Pak jsme vyrazili do musea v Brazu (směr Clearvaux), kde jsou moc pěkná dioramata, ale kupodivu se tam nesmí fotit. Zkoušel jsem to asi 4x a furt děděk otravoval. Vstupné je 6 EU.
Dále jsme pokračovali na silnici Bizory - Foy, kde jsou ještě díry po výsadkářích 101. divize. Tam jsem chtěl vytáhnout detektor, ale po nálezu křížku (viz foto) jsem to zavrhl (nejsem prznitel pietních míst).
Pak jsme narazili na velký americký památník Mardason (viz foto), je obrovský a ve všech směrech jsou bronzové desky s mapou bojiště. Tam jsem si také oblezl americkou techniku. (viz foto)

Nakonec dne jsme dojeli do Houffalize a ubytovali se v moc pěkném penzionu za městem u řeky. Po ubytování jsme ještě pěšky vyrazili okouknout Panthera na náměstí.
Zde jsem na něm objevil znak 116. Pz.Div. (viz. foto) Moje oblézání stroje nikomu nevadilo. (www.bastogneardennes44.com)

3. den 25.5. pátek
Ráno jsme vyjeli směr La Gleize. Je to menší museum s krásnými dioaramaty a s jedním velkým tahákem a to je Královský tigr na volném prostranství před museem. Bohužel se něj nesmí lézt, nicméně jsme ukecali pani a alespoň jsem se mohl vyfotit v uniformě.( viz foto) Tomu předcházelo povolování pána co uspořádal museum.
Pak jsme zamířili na křižovatku v Granmenil, kde je Panther. Dá se na něj vylézt bez postihu.( viz foto) Další stroj tentokrát Sherman je na křižovatce v Beffe ( viz foto) Bohužel již nemá pojezdy a ani pásy (že by magneti došli až tam?) Poslední zastávkou dne bylo město La Roche en Ardenne. Je to nádherné město se pěkným museem a dvěma kusy americké techniky. Při příjezdu nad městem je stíhač tanků a na parkovišti je roztřelený Sherman. (viz foto)
Museum je dost velké a dá se zde fotit, ale vše je za sklem. Nicméně takové taháky jako Enigma, se jinde nevidí. Večer následovala smršť belgického piva. (velmi je překvapilo, že to chceme do půllitru a číšník se tak furt uchechtával) Po čtvrtém pivě jsme byli za exoty.
(www.december44.com) (www.batarden.be)

4. den 26.5. sobota
Opět po dobré snídani jsme vyrazili směr Poteau. Zde je malé museum myslím nejlépe zdokumentovaného střetu bitvy o výběžek. ( viz foto) Vstupné 6 EU. Myslím, že všichni známe záběry z německých týdeníku ( hořící americké polopásy a žvýkající německý voják) Perfektní je, že museum je kousek od místa střetu a zmapovány jsou jednotlivé kusy techniky kde zůstaly. V kýžené zatáčce jsem konečně vytáhl detektor a hoďku a půl tahal ze země hylzny a střepiny. Pak jsme zajeli do Bognez, kde je také moc pěkné museum. Vstupné 7,50EU. Opět super dioramata s velkým množstvím materiálu a opět za sklem. Cestou do Houffalize jsme se ještě stavili ve Vielsalmu, kde je u cesty Sherman.
(www.museum-poteau44.be) ( www.baugnez44.be)

No a v neděli jsme vyrazili směr domov a po 868km a cca 8,5 h cesty jsme byli doma. Zážitky byly velké a stálé je vstřebáváme. Fotek je také mnoho.
Ujeli jsme 2411km naštěstí po skvělých dálnicích bez českých řidičů, takže pohoda.