Úvod / Nálezy / Půdovky atd.

Značenie prilieb

21. 10. 2011 Autor: Tibor T. 5582× 35
Zdravím všetkých zberateľov a nadšencov vojenskej histórie. Rád by som sa s vami podelil s mojím novým prírastkom. Po asi dvoch mesiacoch vyjednávania s istým pánom sa mi podarilo získať tri prvovojnové prilby. Čo ma na nich zaujalo je značenie, tmavomodrá pečiatka. Touto cestou prosím viac znalých v tomto obore o rozlúštenie nápisov. Na prvej prilbe je číslo 123 bielej farby na druhej prilbe pečiatka na koženej výstelke prilby a napokon tretia prilba je označená na plechu ľavej a pravej časti z vnútra. Za prípadnú pomoc vopred ďakujem. S pozdravom Tibor.

 Autor: Tibor T.

Komentáře

turbokrt

21. 10. 2011, 11:18

Kassa -Kosice, Varos- mesto, czöhálózat- vodarenske, kibövitéso-rosirenie Mohol si to aspon prepisat takto tam vidim prd

FerdaMravenec

21. 10. 2011, 11:35

Všechny 3 jsou českoslevenské.
123 - to bude zřejmě značení přilby u CPO, PPO.
Není jedna se značených razítkem na prodej,výměnu?

FerdaMravenec

21. 10. 2011, 11:36

Všechny 3 jsou českoslevenské.
123 - to bude zřejmě značení přilby u CPO, PPO.
Není jedna se značených razítkem na prodej,výměnu?

Koli

21. 10. 2011, 11:51

:-) Vypadají moc pěkně kolego, hlavně ta s hadrovým podbradníkem! Velká gratulace! Kdyby byla nějaká na výměnu nebo prodej, tak se ozvi prosím!

Honzig

21. 10. 2011, 11:57

FM: Je to M17 vz.19 ?

Honzig

21. 10. 2011, 11:57

FM: Je to M17 vz.19 ?

Honzig

21. 10. 2011, 11:58

FM: Je to M17 vz.19 ?

Honzig

21. 10. 2011, 12:00

Omlouvám se, nějak to tam naskákalo...

KRASAN

21. 10. 2011, 15:06

v takovým stavu jich už moc není

FerdaMravenec

21. 10. 2011, 15:28

Honzig:
je to "přilba rakouská", po zavedení vz.20 označovaná "starý vzor".

Panzerfaust6

21. 10. 2011, 15:33

tak tie sú v parádnom stave...len tak nevídané

schvim

21. 10. 2011, 21:06

Ahoj, jsou to Rakousko-uherské přilby vz . 1917.Podívej se na značení.Mělo by být uvnitř vyraženo v plechu.Velice pěkný stav .Gratuluji!!!

vychodna fronta

21. 10. 2011, 22:31

Gratulacia v takomto stave sa uz da hovorit o raritke : )

turbokrt

21. 10. 2011, 22:39

Schvim: keby si nemal aspon o dva prispevky nizsie napisane ze je to CSR vz20. ach jaj..

B.V.K.

22. 10. 2011, 09:45

schvim

22. 10. 2011, 10:23

Turbokrt-helmy jsou Uherské.Mě nezajímá co tadyněkdo papouškuje!Za druhé-umíš číst? Jsou tam madarský razítka.Za třetí, český helmy mají ražení v plechu nahoře zvonu, německý a rakousko-uherský uvnitř...

turbokrt

22. 10. 2011, 15:37

Schvim: tak ty si asi farboslepy.A aj remienok kozeny je CSR. A asi vobec nevies o nasej helme vz 20 nic. A netaraj vazne su tam madarske razitka??? tak sa pozri na prvy prispevok. Ty estet toto je rarita nie ten tvoj paskvil s dierou

schvim

22. 10. 2011, 18:58

Turbokrtku já se s tebou vážně nemíním hádat O tvé helmě vz 20 nevím vážně nic...

Supík

22. 10. 2011, 19:06

Pokud vím tak vz.20 má nahoře přidělaný hřeben. Helmy mají již české nýty na přidržení vnitřku, a české podbradníky. Je to vz. 19 převzatý z rakouské M17. Ze začátku se používali látkové podbradníky, později kožené .

schvim

22. 10. 2011, 19:30

Supík je to vzor 1917.

schvim

22. 10. 2011, 19:44

Turbokrtku, ten můj paskvil s dírou, si dost cením Je to helma po vojáku wehrmachtu vzor 1918.Původní barva i se znakem wehrmachtu na zeleným podkladě.Znak se skládá ze tří vrstev.Ranné verze měli základ zelený , další vrstva černá a  na tom stříbrná orlice. Na helmách od roku 35 je už základ stříbrný, černý a stříbrná orlice.Takže pokud odstraníš z helem nepůvodní nátěr , odstraníš i znaky a zůstane tam stříbrná barva.Pokud je na helmách nádherný znak wh, ss stačí jej trošku narušit a pokud pod černou není stříbrná je to s největší pravděpodobností kopie znaku.

schvim

22. 10. 2011, 19:50

Tibor T.můžeš se mi prosím ozvat na e-mail? Díky.

Supík

23. 10. 2011, 09:39

schvim: Jak píšu vz. 19. neumíš číst. Jak by v roce 1917 tam mohli mít český nýty( půlkulatý) a český podbradníky. Helmy zřejmě sloužili někde u madarských hranic kde byla madarská menšina a proto ty madarské nápisy. Ještě když jsem byl na vojně , tak půlka slováků mluvila madarsky a měli na slovensku madarské školy. A to už bylo v 80.letech. To je celá záhada M17 pro pana "vždy mám pravdu já".

FerdaMravenec

23. 10. 2011, 13:28

Já bych to tedy shrnul:
Nýty s půlkulatou hlavičkou, kožený podbradník a khaki barva - to jsou charakteristiky ČS přilby.
Razítko s maďarským textem týkajícím se města Košice:
Buď zde byl použitý jazyk zde žijíci maďarské menšiny v době 1. republiky, nebo byly přilby používané po záboru Košic Maďarskem, maďarskou civilní obranou - v původním stavu - přibily pouze razítka.
Pokud mají přilby v přední a zadní části zbytky po bodovém svařování - t.j. po odstraněném hřebenu - jsou to vz. 20 (hřebeny z přileb vz.20 měly být dle armádního předpisu odstraněny do 1. března 1934 a následně používány bez hřebene. V majetku vojenské správy byly ale nadále evidovány jako vz.20).
Ješte bych doplnil, že obnošené a poškozené komponenty přileb byly nahrazovány novými komponenty - pro vz. 20 charakteristické nýty s plochou hlavičkou za nýty s půlkulatou hlavičkou, novější futra i podbradníky a nový nátěr taky není vyjímečný.
Označení "vz.19" si zavedl ve své knížce C. Beneš. Toto označení není ale ničím podloženo - jednoduše se v dokumentech nevyskytuje. Existuje pouze označení "přilba rakouská" a po zavedení vz. 20 "starý vzor".
Pokud se lépe podíváte na přilby ve svých sbírkách - ve většině případů naleznete na nich zbytky bodových svarů - t.j. naprostá většina přileb rakouských byla modifikována na vz. 20.

schvim

23. 10. 2011, 14:25

Tibor t, chtělo by to lepší fotky.Vzor 17 to je.Stopy po svárech po hřebenu nejsou patrné.Myslím že nýty v Čs . helmách byli o něco větší.

schvim

23. 10. 2011, 14:28

Co se týká barvy, originální barva je uvnitř...zelená.Ta khaky barva je spíš tím , že helmy jsou naolejované

FerdaMravenec

23. 10. 2011, 16:04

Schwim:
Ach jo - komu není rady, tomu není pomoci...
Nechci prudit, takže o házení perel raději psát nebudu.
Ano nýty v čs přilbách byly větší - přesně o 0,000 mm.

schvim

23. 10. 2011, 16:11

Já taky nechci prudit,dívám se nato taky jenom na fotkách.Můj názor je , že jde o originál m 17 Uherskou...

FerdaMravenec

23. 10. 2011, 17:57

Schvim:
Tak už mi nezbývá nic jiného, než použít známý výrok soudruha Lenina:
Učit se, učet se, učit se.

schvim

23. 10. 2011, 22:09

Pro supík, sbírám originály a ne zestařený kopie!!!

venyus

24. 10. 2011, 10:14

Ahoj Tibi, gratulujem Ti k prilbám, sú fakt nádherné. Som rád že sa Ti podarilo získať.

Supík

24. 10. 2011, 12:00

schvim: Oproti tobě mám tři regály původních něm. helem. první a druhou válku, jak v barvě tak i se znaky a atd. Ale nebudu se tu tím chlubit , jako Ty a rozdávat nesmyslné rozumy. Tím končím tuto debatu o ničem. Kdo zná , tak ví svý. Kdo ne , tak se to nikdy nenaučí.

schvim

24. 10. 2011, 20:57

Supík- já vím svoje.Viz. límec lw..Ok? Myslím , že máme každý jinej názor.

schvim

24. 10. 2011, 21:05

Pokud tady citujete knihu,,Přílba ochrana i ozdoba válečníka'' od Ctirada Beneše, tak je tam spousta nepřesností...

schvim

25. 10. 2011, 18:35

Ferdamravenec-děláš chytrýho, ale helmám nerozumíš!!!Nechápu jak můžeš srovnávat naše nýty s mad'arskýma?Ty si myslíš , že za Rakouska-Uherska měly Mad'aři mín'helem a musely je přejímat od nás potažmo od Slováků ? Tys asi v zeměpise dost chyběl? Tyto helmy jsou v původním stavu i s originálníma podbradníkama, používány byli do konce druhé světové války...! Pokud by byli helmy naše byly by značeny výrobním číslem s vrchu na zvonu helmy a kožený podbradník by byl rozříznutý na bradu Dám sem nějaké originální fotky helem té doby.Každý se ohání znalostma, ale aby to nějak odůvodnil, tak na to už nemá!Ferda mravenec-co máš za příspěvky? Nic! Jen se navážíš s tvíma chytrama do ostatních a pár dalších ti přizvukuje.Na DETEKTORWEBU měchybí on -line vkládání fotek-jako argumentů.Jinak to jsou diskuse o ničem, pokud to není nějak podložený.Mě nestačí řeči typu,,Franta říkal ,že je to kopie, tak to je kopie''Pokud mě to odůvodní nějakým argumentem ,tak to beru. Jenže místo toho následují urážky